دبیر ستاد ملی گردوغبار کشور:

بادهای موسمی ۱۲۰ روزه سیستان طولانی‌تر شده/ بحرانی‌ترین کانون گرد و غبار کشور مشخص شد+فیلم

طهماسبی گفت: با توجه به اینکه منشاء آلودگی هوا و افزایش حجم ریزگردها در سیستان کانون خارجی دارد این ستاد در تلاش است به کاهش این مخاطرات کمک کند.

علی‌محمد طهماسبی بیرگانی  مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی گرد و غبار کشور  در حاشیه همایش ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار کشور در منطقه سیستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بادهای موسمی ۱۲۰ روزه سیستان از گذشته‌های دور بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز بطول می‌انجامید اما اکنون با بروز خشکسالی‌های ۲ دهه گذشته به درازا می‌کشد بطوریکه این بادها علاوه بر فرسایش خاک در منطقه سیستان، مشکلات و معضلات متعددی را برای مردم بوجود آورده است.

وی تاکید کرد: این ستاد در صدد است با اجرای برنامه های برون مرزی در کنار اقدامات داخلی و ملزم کردن دستگاهها به کاهش مخاطرات این منطقه کمک کند چرا که سیستان بحرانی ترین کانون گرد و غبار کشور بشمار می رود که از وضعیت بدی برخوردار است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی گردوغبار کشور گفت: کانون های گرد و غبار در کشور شناسایی و برنامه های هدفمندی نیز برای مقابله با آن تدوین شده اما این اقدامات فرامنطقه ای زمانبر و نیازمند تعامل همه بخش ها است.

بادهای موسمی ۱۲۰ روزه سیستان که معمولا از اواخر اردیبهشت تا پایان شهریور مناطق شمالی و بعضا مرکزی سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد از گذشته‌های دور بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز بطول می‌انجامید اما اکنون با بروز خشکسالی‌های ۲ دهه گذشته حتی تا ۱۶۰ روز هم به درازا می‌کشد. این بادها علاوه بر فرسایش خاک در منطقه سیستان، مشکلات و معضلات متعددی را برای مردم بوجود می آورند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار