معضل همیشگی گرد و غبار و مقابله کردن با آن

گرد و غبار علاوه بر داشتن ذرات خاک، آلودگی هم دارد و براحتی می تواند بر بینایی و تنفس افراد اثر بگذارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، دغدغه بی پایان همه ما موضوع گرد و غبار است که در همه فصول درگیر آن هستیم.به خصوص که در فصول سرما با طوفان و بادهای گردشی رو به رو می شویم. گرد و غبار یکی از معضلات محیط‌زیستی است که به عنوان ذرات ریز جوی، به هوا افتاده و به انسان‌ها و محیط زندگی آسیب می‌رساند. این ذرات ممکن است حاوی مواد آلوده، باکتری‌ها و ویروس‌ها باشند که مشکلاتی نظیر بیماری‌های تنفسی و آلرژی ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، گرد و غبار می‌تواند به کیفیت هوای داخلی و خارجی آسیب بزند و در طولانی مدت به بروز مشکلات سلامتی انسان‌ها و حیوانات منجر شود. برای کاهش این معضل، نظارت بر آلودگی هوا، استفاده از فیلتر‌های هوا و اقداماتی برای کنترل منابع گرد و غبار ضروری است.

گرد و غبار مشکلی جدی در بسیاری از نقاط جهان است که  اثرات منفی گسترده‌ای خواهد داشت،اعم از؛

آلودگی هوا: ذرات گرد و غبار باعث آلودگی هوا می‌شوند و ممکن است مواد شیمیایی و میکروب‌ها را در هوا منتقل کنند که بر سلامتی انسان‌ها آسیب می‌زند.

مشکلات تنفسی:تنفس در هوای حاوی گرد و غبار می‌تواند به مشکلات تنفسی مانند آسم، برونشیت و سایر بیماری‌های ریه منجر شود.

کاهش دید‌پذیری: گرد و غبار می‌تواند دید را محدود کند و در برخی موارد، ایجاد مشکلاتی برای رانندگی و حمل‌ونقل ایجاد کند.

آسیب به محیط زیست:ذرات گرد و غبار می‌توانند به خاک و آب رودخانه‌ها آسیب بزنند و بر برخی از گیاهان و جانوران تأثیر منفی بگذارند.

اثرات اقتصادی: گرد و غبار ممکن است به کشاورزی، بخصوص کشاورزی و دامداری، آسیب بزند و سبب افت در تولید محصولات کشاورزی شود.

برای مقابله با این معضل، اقداماتی نظیر استفاده از ماسک‌های تنفسی، کنترل و نظارت بر فعالیت‌های صنعتی و تولیدی، بهبود فناوری‌های تصفیه هوا و افزایش آگاهی عمومی در مورد این مسئله انجام می‌شود.

محمد طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری گرد و غبار هم درباره این معضل این گونه بیان کرده است که تعداد زیادی تفاهم‌نامه با کشور‌های همسایه داریم، اما هیچ اقدام عملیاتی صورت نگرفته است.

او گفت:این معضل تنها با جلسات متعدد و امضا کردن تفاهم نامه های متعدد رفع نخواهد شد. معضل گرد و غبار باید با کمک نهاد‌های بین‌المللی حل شود در حالی که جزو اولویت های کشورهای همسایه نیست.در کشور همسایه غربی حدود ۲۴ میلیون هکتار مناطق غبارخیز وجود دارد که که باید به صورت جدی در مورد آن فکر شود.

 طهماسبی بیان کرد:حتی این روزها با مشکل گرد و غبار در سیستان رو به رو هستیم. بادهای ۱۲۰ روزه سیستان از گذشته‌های دور حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز بطول می‌انجامید اما اکنون با بروز معضلاتی همچون  خشکسالی‌های دو دهه گذشته بیشتر شده است. این بادها علاوه بر فرسایش خاک در منطقه سیستان، مشکلات و معضلات متعددی را برای مردم هم بوجود آورده است.

در ادامه هم رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به دنبال این هستیم که مشکلات گرد و غبار در سراسر کشور هرچه سریع‌تر حل شود. امیدواریم وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی ربط در مورد گرد و غبار خوب عمل کنند.

برچسب ها: محیط زیست ، گردو غبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
گرد و غبار تنها بخاطر شهرهایی است که هنوز به روز نشدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۲ آبان ۱۴۰۲
ماسک
آخرین اخبار