ایران همواره پیشتاز حفاظت از محیط زیست بوده است

«پنجمین نشست وزرای محیط زیست آسیا و اقیانوسیه» با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در تاریخ ۵ اکتبر به میزبانی کشور سریلانکا برگزار شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سخنرانی خود در «پنجمین نشست وزرای محیط زیست آسیا و اقیانوسیه» گفت: دولت مردمی انقلابی تلاش می‌کند ملاحظات محیط زیستی را در کلیه راهبردها، برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای کشور لحاظ کند تا توسعه یافتگی در مسیری متوازن محقق شود و بر همین اساس اصول «توسعه فرع برمحیط زیست است» و «دیپلماسی بین‌المللی محیط زیست» را شعار خود قرارداده است.

 «پنجمین نشست وزرای محیط زیست آسیا و اقیانوسیه» با حضور علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ ۵ اکتبر به میزبانی کشور سریلانکا برگزار شد.

سلاجقه در این نشست، ضمن قدردانی از سریلانکا و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد برای برگزاری این گردهمایی اظهار داشت: سرآغاز فعالیت‌های بین المللی محیط زیست در عرصه جهانی از ۱۹۷۲ بوده و از آن زمان تاکنون فعالیت‌ها و اقدامات متعددی برای حفاظت از کره زمین صورت گرفته است.

وی ادامه داد: واضح است که پیوند‌های ناگسستنی بین توسعه، فقر، رفاه انسان و حفاظت از کره زمین وجود دارد. آگاهی و رشد علمی منجر به توجه بیشتر بشر به مقوله محیط زیست شده است و همچنین علوم و بینش محیط زیستی نیز درک درستی از مسایل محیط زیست و ارایه راه حل‌ها دارند.

تمدن بزرگ ایران همواره پیشتاز حفاظت از محیط زیست بوده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه منطقه آسیا مهد تمدن‌های بزرگ دنیا بوده و سابقه سازگاری با انواع چالش‌های طبیعی را دارد، گفت: تمدن بزرگ ایران مبتنی بر دانش بومی و آموزه‌های دینی همیشه نقش پیشتازی در این زمینه داشته است. بر این اساس موضوع محیط زیست موضوعی جهان‌شمول بوده و نیازمند همکاری‌ها در مقیاس منطقه‌ای و بین‌المللی است.

سلاجقه افزود: امروز در اینجا گرد هم آمده‌ایم تا بر اساس این پیشینه و داشته‌های جهان‌شمول گام‌های عملی برای دستیابی به همکاری و موفقیتی بزرگ برداریم. در همین جهت مایلم برخی از سیاست‌ها و اقدامات محیط زیست کشورم را برای همکاران بیان کنم.

وی در این خصوص توضیح داد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مسئله محیط زیست توجه ویژه‌ای دارد و آن را به عنوان لازمه حیات اجتماعی رو به رشد بشر معرفی کرده است. کشور ما با تدوین قوانین ملی و جرم‌انگاری تخریب محیط زیست و همچنین با تأسی از آموزه‌های دینی و تکیه بر دانش بومی و اولویت بخشی به ارزش‌هایی همچون عدالت، برابری، قناعت و احترام به طبیعت، در کنار عضویت در مجامع بین‌المللی محیط زیستی، توجه خاص به موضوع محیط زیست داشته و اقدامات موثری برای ارتقا و بهبود شرایط زیستی انجام داده است.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: دولت مردمی انقلابی تلاش می‌کند ملاحظات محیط زیستی را در کلیه راهبردها، برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای کشور لحاظ کند تا توسعه یافتگی در مسیری متوازن محقق شود و بر همین اساس اصول «توسعه فرع برمحیط زیست است» و «دیپلماسی بین‌المللی محیط زیست» را شعار عملیاتی خود قرارداده است.

سلاجقه با بیان اینکه ایران منشأ بسیاری از ذخایر ارزشمند ژنتیکی جهان و منطقه با تنوع گونه‌های مهم گیاهی و جانوری با بیش از ۲۲۰۰ گونه گیاهی اندمیک و زیستگاه‌های بی‌نظیر از جمله زاگرس و جنگل‌های هیرکانی است، گفت: در این راستا برنامه‌های اقدام ملی متعددی برای حفظ تنوع زیستی از جمله افزایش مناطق حفاظت شده و تکثیر در اسارت و ... به عمل آورده است.

وی تصریح کرد: ایران با داشتن بیشترین مرز‌های دریایی در خلیج فارس، دریای عمان و دریای کاسپین با عضویت در دو کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریایی (کنوانسیون‌های کویت و تهران) تلاش کرده با تدوین برنامه عمل پایش مداوم زیست بوم‌های دریایی، حفاظت و احیای زیستگاه‌های حساس ساحلی، سازگاری با پدیده تغییر اقلیم در مناطق خشکی و ساحلی و مقابله با آلودگی‌های پلاستیکی و میکروپلاستیکی، گام‌های بلندی در بهبود وضعیت اکوسیستم و تنوع زیستی دریایی بردارد.

تغییر اقلیم چالش اصلی دستیابی به توسعه پایدار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش تغییرات اقلیمی در زندگی بشر و لزوم سازگاری با آن گفت: تغییر اقلیم و به تبع آن پدیده‌های حدی یکی از مهمترین موضوعات پیش روی ماست. یکی از تبعات این تغییرات بروز سیلاب‌ها، خشکسالی‌ها و پدیده توفان‌های گرد و غبار است که دامنه و شدت آن درحال گسترش بوده و گریبانگیر بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌های غرب آسیا و خاورمیانه شده و خواهد شد.

سلاجقه افزود: در این راستا پس از برگزاری موفق نشست منطقه‌ای وزرای محیط زیست، همکاری برای آینده بهتر در سال قبل، اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان ماسه و گرد وغبار در راستای اجرای قطعنامه شماره ۱۷۱/۷۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

برچسب ها: محیط زیست ، خلیج فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار