روسیه: مقدمات اجرایی ساخت خط راه‌آهن رشت - آستارا آغاز شد

معاون نخست وزیر روسیه گفت: اپراتور روسی خط راه‌آهن رشت - آستارا در ایران، کار‌های مقدماتی برای اجرای این پروژه را آغاز کرده است.

الکسی اورچوک در گفتگو با خبرنگاران افزود: این پروژه روز‌های اخیر در دیدار میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه و محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به اینکه از طرف روسیه اپراتور پروژه فعال شده و به تدریج وارد موضوع شده و کار‌ها شروع می‌شود،  اظهارداشت: واضح است که این کار با پیچیدگی‌هایی از جمله در رابطه با تخصیص زمین رو به رو است.

معاون نخست‌وزیر روسیه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲ نیز در نشستی در مسکو گفته بود: این کشور به دنبال تقویت مبادلات تجاری با کشور‌های هند و پاکستان و دسترسی به بازار کشور‌های آفریقایی از طریق کریدور شمال – جنوب و بنادر جنوبی ایران است.

اورچوک افزود: این کشور هم‌اینک برای توسعه بازار خود در جهان از جمله جنوب آفریقا تلاش می‌کند و علاوه بر آن هم به جنوب و هم به شرق نگاه خاصی دارد، چرا که این مناطق، مرکز ثقل در بازار جهانی محسوب می‌شوند.

معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه روسیه به دنبال تقویت امکانات لجستیک و توسعه زیرساخت‌های کریدور شمال – جنوب است، گفت:‌این کریدور با سه مسیر و با گذر از روسیه و سایر کشور‌ها به بندر عباس و بندر چابهار در جنوب ایران می‌رسد که از این طریق، می‌توان کالا‌ها را به بازار هند، پاکستان و آفریقا عرضه کرد.

روسیه و ایران اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ قرارداد همکاری برای تامین مالی طراحی، ساخت و تامین کالا و خدمات برای ایجاد خط راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر امضا کردند.

این خط ریلی، مسیر غربی کریدور شمال - جنوب را تکمیل می‌کند.

به نوشته رسانه روس، پیش بینی می‌شود روسیه برای این ساخت و ساز وام بین دولتی به مبلغ ۱.۳ میلیارد یورو ارائه کند.

بر این اساس، هزینه کل این پروژه ۱.۶ میلیارد یورو است. ویتالی ساولیف وزیر حمل و نقل روسیه پیش از این گفت: ساخت خط راه آهن رشت - آستارا تا سال ۲۰۲۸ تکمیل می‌شود.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال‌های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشور‌ها به این مسیر ترانزیتی بود.

آنچه برای این کشور‌ها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیر‌های متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد، اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رامین صفایی
۱۹:۴۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
امیدوارم عملیات اجرایی این پروژه به زودی آغاز شده
و طبق برنامه به پایان برسد
Germany
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
ما محتاج دو میلیارد دلار هستیم!
فروش روزانه نفت عربستان دو میلیارد دلار هست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
چندتا قطار اضافه كنيد سرويس دهی خط مترو گلشهر به هشتگرد رو افزايش بديد تا ساعت ٥ و نيم خيلى كمه ما كارمون ٨ شب تموم ميشه ميخوايم برگرديم از گلشهر به خونمون(هشتگرد) قطارى نيست! ناسلامتى أسم شهيد سليماني هم گذاشتيد بعد ٥ و نيم بسته ميشه؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
حیف جنگل گیسوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
و حیف به آلودگی‌های بعدی و مستمر زیست محیطی آن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
ایران در جاده وریل حداقل سی سال عقبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
تا سال۲۰۲۸ تکمیل می شود؟! زمان تکمیل پروژه زیاد نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۱۴:۲۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
با رزومه ای که از روس‌ها تو نیروگاه بوشهر دیدیم تا ۲۰۵۰ هم تموم بشه خوبه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
خط راه اهن بوشهر شیراز از سال ۸۶ که اقای احمدی نژاد تعریف پروژه کرده ۲۰ درصد تا الان پیشرفت نداشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
ضررش از سودش بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
اگر وروودی دریای خزر خوب ببندید میتونه از حومه دریا استفاده کنه حالا بعد ساخت اگه دوست داشت بزاره آب خزر بالا بیاد اگر دید خوبه که باز بده پاییتر
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
همین کار برای تجارت خودشون کردن وگرنه اگه برای مردم گیلان بود ۱۰۰ سال دلگه قطار نمیومد ، این بگم قطارش بدرد نمیخوره به ۸۰ درصد ایران وصل نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
جای قطع درختان جنگل از مسیر انحرافی و تونل استفاده کنید مگه مملکت چقدر جنگل داره ،،،،،،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
شما نگران درختان نباش!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
مسیر انحرافی یعنی چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
از مسیر تبریز یا اردبیل هم شدنیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
درخت کجا بود جلگه است
آخرین اخبار