در پایتخت یاقوت سرخ جهان؛

جشنواره زرشک آغاز شد/ اضافه شدن ۴ هزار هکتار به اراضی زیرکشت زرشک

جشنواره ملی زرشک امروز با حضور مسئولین در قاین آغاز شد.

صبح امروز و در مراسمی، دومین جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی به منظور معرفی یاقوت سرخ آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام رحمانی امام جمعه قاین در این آیین با اشاره به اهمیت کار باغداران و کشاورزان گفت: بیمه یکی از مشکلات باغداران است به طوری که باغات برای یک سال بیمه می‌شود، اما آفات، محصول همان سال و سال‌های آینده را از بین می‌برند.

او افزود: بیمه همان سال نیز بخش کمی از خسارات را جبران می‌کند و دردی از کشاورزان دوا نمی‌شود.

حجت الاسلام رحمانی با اشاره به اینکه سرمایه در گردش نیز از نیاز‌های باغداران زرشک است، اظهار کرد: باید به خرید تضمینی توجه ویژه‌ای شود و در این طرح، باید قیمت گذاری با کشاورزان باشد، اما مشاهده می‌شود که دلالان در نرخ گذاری دخیل هستند.

امام جمعه قاین

امام جمعه قاین بیان کرد: مزیت جشنواره‌هایی مثل جشنواره زرشک این است که دنیا با این محصول آشنا می‌شود، اما مشکل این است که از محصول بهره گرفته نشده و نهال زرشک از استان خارج می‌شود.

اقدامات ارزشمندی که در یک سال رخ داد

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در آیین افتتاحیه جشنواره زرشک گفت: پارسال اولین جشنواره ملی زرشک را برگزار کردیم و از آن زمان تاکنون، ۴۳ طرح و برنامه انجام شده که بسیار ارزشمند است.

او با اشاره به اینکه ۴۳ درصد زرشک استان معادل ۹۷ هزار تن آن در داخل استان بسته بندی و فرآوری می‌شود، افزود: از پارسال تاکنون ۱۵۰ دوره آموزشی برای ۲ هزار و ۷۸۶ کشاورز برگزار شده است.

جعفری با بیان اینکه دبیرخانه دائمی زرشک در استان مستقر شده است، اظهار کرد: کتابی نیز در این خصوص تألیف شده و همزمان با اختتامیه جشنواره به همراه چندین فیلم، رونمایی می‌شود.

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: به دنبال ثبت روستای افین در میراث جهانی هستیم و اعتباری نیز برای ایجاد کلکسیون باغ زرشک اخذ شده است.
او گفت: امسال برای اولین بار سم یارانه‌ای خریداری شد و هزار و ۳۱۵ هکتار از باغات زرشک استان در برابر زنگ جارویی زرشک سم زدایی شد.

جعفری با اشاره به اینکه به دنبال مبارزه با زنگ جارویی زرشک از طریق پرتودهی با مشارکت سازمان انرژی اتمی هستیم، بیان کرد: اراضی بارگاه‌های زرشک واگذار شده است و به محض اینکه اعتبارات تسهیلات دریافت شود، نسبت به ارائه آن‌ها اقدام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از وجود ۸۰۰ بارگاه بهداشتی زرشک در استان خبر داد و گفت: پارسال ۴ هزار هکتار به سطح زیرکشت زرشک استان اضافه شده و ۱۸۳ هکتار نیز شناسنامه دار شده است.

پیش بینی برداشت ۳۷ تن زرشک‌تر در قاینات

محمدی فرماندار قاینات نیز در این مراسم گفت: برگزاری اینگونه مراسم در پایتخت طلا و یاقوت سرخ فرصت بسیار مغتنمی در زمینه افزایش کیفی و کمی تولید محصولات زرشک و زعفران و همچنین نمایش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و کشاورزی است.

او افزود: این برنامه‌ها فرصتی برای ظرفیت سازی و تولید و صادرات و اشتغال زایی است و همه این‌ها مستلزم آن است که مدیران و سیاست گذاران و تجار و بازرگانان شناخت درستی نسبت به خراسان جنوبی و به خصوص محصولات راهبردی زرشک و زعفران داشته باشند. 


بیشتر بخوانید


محمدی عنوان کرد: شهرستان قاینات با سطح زیرکشت ۷ هزار و ۲۲٠ هکتار زرشک، بالاترین سطح زیرکشت زرشک را داراست که پیش بینی می‌شود ۳۷ تن زرشک‌تر امسال برداشت شود.

خبر خوش مدیر اجرایی جشنواره زرشک درباره بیمه زرشک کاران

حسینی رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی و مدیر اجرایی جشنواره ملی زرشک نیز گفت: امسال رویکرد خصوصی سازی برای برگزاری جشنواره مدنظر است که جای تقدیر دارد.

او افزود: کشاورزان می‌توانند از هفته آینده برای بیمه خود در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر اقدام کنند و این بیمه در جهت اجرای تفاهم نامه ما بین اتاق تعاون و صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر انجام می‌شود.

حسینی با بیان اینکه زرشک جزو اسناد هویتی خراسان جنوبی است، اظهار کرد: باید در نمایشگاه‌های مواد غذایی جهان زرشک را به نام استان معرفی کرد؛ همانگونه که زعفران به نام قاین شناخته می‌شود.

مدیر اجرایی جشنواره ملی زرشک با اشاره به اینکه فناوری‌ها را در بسته بندی و فرآوری زرشک به کار بگیریم، گفت: هفته گذشته خط شست و شوی زرشک و دان کردن آن راه اندازی شد که با سرمایه گذاری بیشتر می‌توان در همین خط، کار فرآوری زرشک را به طور کامل انجام داد.

او عنوان کرد: امسال به دنبال محتواسازی در جشنواره هستیم و باید برای معرفی زرشک کار‌های ارزشمند انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.