توجه به کد استاندارد طلا موقع خرید

رییس اداره اندازه‌شناسی، اوزان و مقیاس‌های اداره کل استاندارد استان کرمانشاه گفت : مردم به هنگام خرید طلا حتما به کُد استاندارد آن شامل عیار، شهر و کارگاه تولیدی توجه داشته باشند چرا که امکان فروش طلا با عیار پایین وجود دارد.

سعید قریشی‌پور رییس اداره اندازه‌شناسی، اوزان و مقیاس‌های اداره کل استاندارد استان کرمانشاه گفت : بدون کُد استاندارد خرید و فروش طلا ممنوع است و کد شناسایی درج شده بر روی طلا نشان دهنده کارگاه تولید کننده آن است و اگر تخلفی در عیار طلا وجود داشته باشد با استفاده از این کد می‌توان تخلف را پیگیری کرد.

وی افزود: عدد ۷۵۰ درج شده روی طلا یک استاندارد جهانی و به معنای ۱۸ عیار و عدد ۱۰۰۰ به معنای ۲۴ عیار است، برای همین اگر طلا نظارت و کد استاندارد نداشته باشد ممکن است که با عیار پایین تری تولید شده باشد.

قریشی‌پور از بررسی عیار طلا‌های بازار توسط اداره استاندارد از سال ۹۲ خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۸۰ قطعه طلا از سطح بازار کرمانشاه جمع آوری و عیار سنجی شد و با اینکه اوایل این حرکت با واکنش منفی بازار همراه بود، اما در سال‌های اخیر شاهد استقبال طلا فروشان از برنامه پایش استاندارد عیار طلا بوده ایم.

به گفته وی کرمانشاه هم اکنون پنج کارگاه فعال سازنده طلا با کد استاندارد دارد در حالی که در گذشته بیشتر طلا‌ها از کارگاه‌هایی در اصفهان و تهران تولید و وارد کرمانشاه می‌شد.

قریشی‌پور با اشاره به نظارت اداره استاندارد در این حوزه از مردم خواست در صورت بروز مشکل با تلفن گویای ۴۵۱۷ تماس بگیرند.

پایش ۱۰ هزار ترازوی سبک در استان

رییس اداره اندازه شناسی، اوزان و مقیاس‌های اداره کل استاندارد استان کرمانشاه به سایر ماموریت‌های این معاونت اشاره کرد و گفت: پایش ترازو‌های سبک به صورت دوره‌ای یکی دیگر از وظایف اداره استاندارد است و به همین منظور سال گذشته بیش از ۱۰ هزار ترازوی سبک در استان پایش شد.

قریشی‌پور افزود: تمام ترازو‌های مغازه‌ها باید از نظر استاندارد بررسی شده باشند ضمن اینکه اعتبار گواهینامه استاندارد نیز یک ساله است و باید تمدید شود و گرنه ترازو از چرخه سرویس دهی خارج می‌شود.

وی بیان کرد: در طرح اربعین امسال نزدیک ۴۵۰ ترازو و باسکول و ۳۰۰ نازل پمپ بنزین تا نقطه صفر مرزی در مسیر تردد زوار توسط اداره استاندارد استان بررسی شد.

۲۲۰۰ نازل جایگاه سوخت پایش شد

این مقام مسئول، بزرگترین مشکل حوزه نظارت بر اوزان سبک در استان را همکاری نکردن مغازه دار‌ها در پرداخت تعرفه این کار عنوان کرد و گفت: با اتاق اصناف به توافق رسیده ایم که هنگام تمدید پروانه کسب این پول از آن‌ها گرفته بشود.

رییس اداره اندازه شناسی، اوزان و مقیاس‌های اداره کل استاندارد استان در خصوص سایر ماموریت‌های این معاونت نیز گفت: با اینکه تعداد نازل‌های سوخت مایع شامل بنزین و گازوییل استان هزار و ۲۰۰ نازل است، اما سال گذشته ۲ هزار و ۲۰۰ نازل ارزیابی شد که این یعنی هر نازل تقریبا ۲ بار بررسی شده است.

به گفته قریشی پور سال گذشته ۳۲۰ نازل سوخت سی. ان. جی و ۳۱۰ باسکول سنگین در استان پایش شد.

وی در خصوص امکان کم فروشی سوخت در جایگاه‌های استان نیز گفت: بر عکس این موضوع در پایش سال گذشته ۲ نازل سوخت پیدا کردیم که بیش از حد استاندارد توزیع می‌کرد.

این مقام مسئول در پایان به طرح ملی پایش کمیت توسط اداره استاندارد اشاره کرد و گفت: این طرح جدید از مهرماه سال گذشته اجرایی شده و بر اساس آن ۶۰۰ برند در نمونه‌های ۵۰ تا ۱۲۵ عددی از نظر مقایسه وزن واقعی با اطلاعات درج شده بر روی محصول در استان بررسی شده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار