در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

داریوش مهرجویی هویت سینمای ایران بود

مرگ داریوش مهرجویی کارگردان مشهور شوک عجیبی به سینمای ایران داد که با واکنش تلخ و دردناک اهالی هنر همراه شد.

داریوش مهرجویی متولد ۱۷ آذر ۱۳۱۸ یکی از فیلمسازان برجسته و چهره‌های اصلی سینمای ایران بود که سر انجام در ۲۲ مهر ۱۴۰۲ به همراه همسرش وحیده محمدی فر در ویلای شخصی اش به قتل رسید.

مهر جویی با ساخت فیلم سینمایی گاو نگاه غربی را به سمت سینمای ایران جلب کرد و از آثارش می‌توان به فیلم‌های آقای هالو (۱۳۴۹)، پستچی (۱۳۵۱)، دایره مینا (۱۳۵۳)، اجاره نشین‌ها (۱۳۶۶)، سارا (۱۳۷۱)، نارنجی پوش (۱۳۸۸)، لامینور (۱۳۹۸)، اشباح (۱۳۹۲)، مهمان مامان (۱۳۸۲)، سنتوری (۱۳۸۶) اشاره کرد.

مرگ داریوش مهرجویی شوک عجیبی به سینمای ایران داد که با واکنش تلخ و دردناک اهالی هنر همراه شد،در این زمینه گفت‌وگویی با دو تهیه کننده داشته‌ایم که در ادامه می خوانید:

 استاد مهرجویی هویت سینما بود
مهدی فرجی تهیه کننده تلویزیون درباره داریوش مهرجویی گفت: استاد مهرجویی هویت سینما ایران بود و از همان ابتدا فیلم گاو او را دیدیم و شیفته سینمای مهرجویی شدیم.

وی ادامه داد: کار‌های بعدی مثل سارا، مهمان مامان و اجاره نشین‌ها هم واقعا عالی بود و در همه کار‌ها هویت ملی و ایرانی را بسیار خوب و درخشان می‌بینید.

فرجی عنوان کرد: سینمای مهرجویی سینمای ملی بود، بسیار افسوس می‌خورم که این اتفاق افتاده است و هنر و فرهنگ ایران این شخصیت بزرگ را از دست داد، آرزو می‌کنم روحش شاد و متعالی باشد.

 تواضع و فروتنی مهرجویی هیچ وقت از ذهن  من نمی رود
احمد زالی  تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: فکر می‌کنم اصلی‌ترین آدم سینما را از دست دادیم، کسی که سینمای موج نو ایران را همزمان که سینمای موج نو در فرانسه راه افتاد به راه انداخت.

وی ادامه داد: همزمان در همان سال در ایران اولین فیلم موج نو ساخته شد و باعث شد سیطره گنج قانونی سینمای ایران شکسته شود و سینمای فلسفی و اندیشه محور با فیلم «گاو» مهرجویی شکل بگیرد.

زالی عنوان کرد: فیلم «قیصر» هم یک پای این موج نو بود، اما آن فیلم درباره تحولات اجتماعی و فیلم «گاو» درباره تحولات فلسفی، روانکاوانه، جامعه شناختی بود.

این تهیه کننده به ذکر خاطره‌ای از استاد مهرجویی پرداخت و گفت:در یک جلسه نقد و بررسی که به اتفاق خود آقای مهرجویی بودیم من این موضوع سینمای موج نو را مطرح کردم، او آنقدر متواضعانه از من تشکر کرد که این نگاه را دارم. خاطره این تواضع، فروتنی این شخصیت عجیب هیچ وقت از ذهن  من نمی‌رود.

زالی اظهار کرد: مهرجویی در هر ژانری استاد بود، بهترین فیلم کمدی تاریخ سینما اجاره نشین‌ها با فاصله است، در سینمای فلسفی گاو سرجای خود، فیلم هامون در سینمای عرفانی، فیلم پری در سینمای جامعه شناختی، فیلم لیلا و... است.

وی افزود: من با رفتن‌ها مشکلی ندارم و می‌گویم هر کسی در این عالم یک نقشی دارد، اما نوع رفتن او همه ما را آتش زد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۷ مهر ۱۴۰۲
روحشان شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۷ مهر ۱۴۰۲
خوشبختانه قاتل شناسایی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۷ مهر ۱۴۰۲
خوشبختانه قاتل شناسایی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۷ مهر ۱۴۰۲
خوشبختانه قاتل شناسایی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۷ مهر ۱۴۰۲
خوشبختانه قاتل شناسایی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۷ مهر ۱۴۰۲
خوشبختانه قاتل شناسایی شد
آخرین اخبار