عواید ۱۲۰ میلیارد دلاری با بهره‌برداری از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر+ فیلم

مدیرکل تأمین مالی ساتبا گفت: احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، ۱۲۰ میلیارد دلار برای دولت عواید حاصل از صرفه‌جویی سوخت و آب خواهد داشت.

در میز اقتصاد امروز موضوع تخصیص ۵ میلیارد دلار تأمین مالی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر مورد بررسی قرار گرفت و آقای محمدی معاون مالی اعتباری صندوق توسعه ملی و حسینی مدیرکل بودجه، سرمایه گذاری و تأمین مالی ساتبا به سوالاتی پاسخ دادند.

حسینی با اشاره به تأمین مالی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: بزرگترین تامین مالی صنعت برق و انرژی تجدیدپذیر کشور با حجم تأمین مالی ۵ میلیارد دلار اتفاق می‌افتد. این میزان سرمایه می‌تواند ۱۰ هزار مگاوات پروژه را عملیاتی کند. شورای اقتصاد در حوزه خورشیدی به موقع عمل کرد و مصوبه ۴۵۰۰ مگاواتی را داشتیم، اما در حوزه بادی تاخیر وجود داشته و امیدواریم ۳ هزار مگاوات خورشیدی نیز به زودی تعیین تکلیف شود. 

حسینی در خصوص ایجاد نیروگاه توسط صنایع گفت: از طریق هماهنگی ساتبا با مدیریت شبکه برق ایران، صنایع در ساخت نیروگاه‌ها سرمایه گذاری می‌کنند و برق پایدار دریافت می‌کنند. علاوه براین تابلو برق سبز نیز چند ماه قبل راه اندازی شد که امکان مبادله برق را فراهم می‌کند.

در ادامه محمدی  معاون مالی اعتباری صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی از بدو تاسیس ۴۶ طرح نیروگاهی را با عاملیت بانک‌ها تأمین مالی کرده است گفت: این طرح‌ها شامل ۴ نیروگاه تجدیدپذیر، ۱۷ نیروگاه سیکل ترکیبی و ۲۵ نیروگاه مقیاس کوچک می‌شود. این پروژه‌ها ۴.۶ هزینه مصوب داشته اند و تاکنون ۳.۷ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران پرداخت شده است. از این ۳.۷ میلیارد دلار، ۱.۳ میلیارد دلار سررسید شده که ۱.۲ میلیارد دلار آن معوق شده است. این تجربه تلخ باعث شد صندوق توسعه چند سالی وارد تأمین مالی نیروگاه‌ها نشود.

به گفته محمدی نحوه تامین مالی ۲ مدل تسهیلاتی و مدل سرمایه‌گذاری است. او در تشریح این مدل‌ها گفت: در مدل تسهیلاتی سرمایه‌گذاران پس از انعقاد قرارداد به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند و نسبت به تامین مالی اقدام می‌کنند. در مدل سرمایه‌گذاری اگر مدل برای صندوق توسعه ملی جذاب باشد، از سوی صندوق هم مشارکت می‌شود.

در ادامه حسینی در خصوص پرداخت مطالبات از محل سوخت صرفه جویی شده گفت: با شناسه یکتایی که در سامانه تأمین و تعهدات دولت وجود دارد، سرمایه‌گذاران انرژی تجدیدپذیر پس از انعقاد قرارداد با سازمان ساتبا درخواست خود را ثبت می‌کنند که در اولویت اصلی دولت در بازپرداخت قرار خواهد گرفت. گره اصلی در حوزه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، تأمین منابع مالی بود، که اکنون این موضوع رفت شده است.

او ادامه داد: ۱۰ هزار مگاواتی که معادل ۵ میلیارد دلار تأمین مالی صندوق است در دوره عمر نیروگاه‌ها معادل ۹۵ میلیارد مترمکعب صرفه جویی گاز خواهد بود و از مصرف ۸۴ میلیارد لیتر آب جلوگیری می‌شود. در مجموع با احتساب هزینه‌های زیست‌محیطی و هزینه عدم مصرف سوخت، تقریبا حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار عواید دولت خواهد بود.

به گفته حسینی نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در پیک تابستان که مشکلات عدیده‌ای در تأمین برق مشترکان داریم، بالاترین تولید خود را خواهند داشت و این موضوع به کاهش ناترازی کمک خواهد کرد.

او در پایان تاکید کرد: در حوزه زمانبندی اجرا، یکی از مواردی که دنبال می‌کنیم، تسریع در مصوبات شورای اقتصاد است. پیشنهاد مشخصی که از واحد‌های فنی و سرمایه‌گذاران انجام شد، حدود ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در پیک سال آینده وارد مدار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۲
فواید
آخرین اخبار