جهش ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر با رفع دغدغه‌های سرمایه‌گذاری

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به عنوان یکی از مهمترین راه‌های کاهش ناترازی و تامین پایدار برق بدون وابستگی به سوخت گاز، در دستور کار دولت سیزدهم بوده و تا چند سال‌ آینده باید شاهد جهشی در ظرفیت تولید این نیروگاه‌ها باشیم.

دولت سیزدهم و وزارت نیرو به عنوان متولی تولید و توزیع برق کشور، به منظور تولید انرژی پاک و تلاش در رفع محدودیت‌ها و ناترازی‌های صنعت برق، انرژی‌های تجدیدپذیر را به عنوان یکی از اولویت‌های خود به طور جدی دنبال کرد. وعده علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در زمان آغاز به کار دولت برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در کشور گواه این اولویت و نگاه ویژه دولت به بحث انرژی‌های تجدید پذیر بود.

یکی از مدل‌ها توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای تضمین بازپرداخت سرمایه گذاران از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور بود. بر اساس مصوبه شورای اقتصاد تاکنون مجوز احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی از محل این قانون گرفته شده و همچنین این شورا صدور مصوبه برای احداث و بهره برداری از ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی از همین محل را نیز در دستور کار دارد.

همایون حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به محدودیت استفاده از سوخت گاز به ویژه در زمستان، اهمیت توسعه تجدیدپذیر‌ها را به اندازه‌ای می‌داند که معتقد است وزارت نیرو نمی‌تواند بدون توجه به مسئله نیروگاه‌های تجدیدپذیر ادامه حیات دهد. چرا که در صورت عدم توسعه تولید انرژی پاک مجبور به استفاده از سوخت‌های مایع بیشتری هستیم که اثرات زیست محیطی خواهد داشت و از طرفی هزینه تعمیرات نیروگاهی هم بالاتر خواهد رفت.

هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاه های تجدیدپذیر تا سال آینده

حائری می‌گوید: حدود ۱۰۲۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر داریم که ۸۰۰ مگاوات آن بادی و خورشیدی است. وزارت نیرو برای افزایش این ظرفیت مجوز احداث چهار هزار نیروگاه مگاوات خورشیدی با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ را گرفته است که ۳ هزار مگاوات آن به مرحله مناقصه رسیده و سرمایه‌گذار‌های آن مشخص شده است و تا سال آینده هزار مگاوات تولید برق از این محل خواهیم داشت.

محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی با تاکید بر اهمیت تجدیدپذیر‌ها برای رفع ناترازی برق گفت: اهمیت توسعه انرژی تجدیدپذیر برای ما واضح است چرا که در حوزه برق ناترازی ویژه‌ای داریم و یک ناترازی دیگر هم در حوزه تامین سوخت نیروگاه‌های برق داریم. برای رهایی از این وضعیت چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برویم. در کنار دیگر مدل‌های توسعه تجدیدپذیر، مصوبه برای احداث ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تصویب شده و به زودی مصوبه شورای انرژی برای تعیین تکلیف بخشی از آن اعلام خواهد شد. 

معاون وزیر نیرو ادامه داد: برای نیروگاه‌های خود تامین صنایع نیز ۲۸۰۰ مگاوات پروانه صادر شده است. امیدواریم با احتساب سهم صنایع در ایجاد نیروگاه‌ها در پیک سال آینده بیش از ۴ هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار کنیم. امیدوار هستیم فضا برای شرکت‌های خصوصی در تجدید پذیر‌ها تسهیل شود و به سمت توسعه در این عرصه پیش برویم.

محمدنژاد سخنگوی ساتبا در خصوص طولانی شدن روند توسعه تجدیدپذیر‌ها گفت: یکی از دلایل طولانی شدن روند توسعه تجدیدپذیر‌ها در سال گذشته این بود که سرمایه‌گذاران به دنبال تضمین سرمایه‌گذاری و پرداخت بدهی‌ها از دولت و از محل سوخت صرفه‌جویی‌شده بودند که متولی آن وزارت نفت است. وزارت نفت سال گذشته همراهی خوبی داشت و با ۲۵۰۰ میلیاردی که فراهم کرد، بخشی از بدهی‌های سابق پرداخت شد.

رفع دغدغه سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر

محمدنژاد با اشاره به ویژگی‌های مدل‌های قراردادی جدید با سرمایه گذاران گفت: مزیتی که در این مدل قرارداد داشتیم این بود که با توجه به ارزی بودن نوع قرارداد، به خواسته و دغدغه بسیاری از سرمایه‌گذاران پاسخ داده خواهد شد.

او در خصوص زمان بهره‌برداری از نیروگاه‌های جدید گفت: با مبادلات برقی که انجام گرفته این امکان وجود دارد که هزار مگاوات دیگر تا سال آینده به ظرفیت کشور اضافه شود. این درحالی است که در نیروگاه‌های فسیلی ایجاد نیروگاه به این سرعت انجام‌پذیر نخواهد بود.

در برنامه‌های بلند مدت صنعت برق کشور هم برای سال ۱۴۰۶ حدود ۲۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر و برای سال ۱۴۱۰ حدود ۵۰ هزار مگاوات از این محل تولید برق پیش‌بینی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس پور
۰۹:۳۸ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
باید طوری برنامه ریزی شود که سالانه ۵هزار مگاوات به تولید برق توسط انرژیهای تجدید پذیر اضافه شود وتحت هیچ شرایطی این برنامه متوقف نشوددر کنار این موضوع واحدهای تولیدی وکشاورزی بصورت جداگانه برای خودشان واحدهای تولید این نوع انرژیها را نصب کنند وطی یک برنامه ده ساله قسمت اعظم تولید انرژی به این سمت پیش برود مثلا انرژی مصرفی ذوب آهن خوزستان اصفهان یا صنایع یزد وکرمان از این محل تامین شود این کار مزایای بسیار زیادی برای کشورمان خواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۲:۱۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
این همون چیز خورشید که ازش چیز میگیرند نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
امیداست غیر از انرژی افتابی به انرژی بادی نیز توجه ویژه بشه و در سیستان وهمچنین جنوب خراسان از ظرفیت بادهای ۱۲۰ روزه که سرعت بسیار فراوانی دارد با نیروگاه های فراوان برپا بشه .کشور چین که قرار لست در کشور سرمایه گذاری کنه .را میتوان به همکاری دعوت نمود ومقداری از برق حاصله را به افغانستان داد ودرقبال اب بیشتری از سهمیه هیرمند گرفت .دولت خود بهتر در جریان است وما فقط دعا میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
تو زمینه انرژی های تجدید پذیر خیلی از دنیا عقب هستیم متاسفانه دولت بجای اینکه از سرمایه مردم تو بازار سرمایه فقط واسه نوسان وکاری بودجه استفاده میکنه و اعتماد مردم رو جهت سرمایه گذاری از بین برده با اقتصاد دستوری بجای این کار دولت باید تامین انرژی پاک و کم هزینه رو با استفاده از پنل های خورشیدی رو دستور کا قرار بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
اتوبوس برقی میسازند نمیشه روسقفش پنل بذارند برق خودش را تامین کنه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
سلام.پیشنهاد می شود دولت طرحی را اجراء کند تا در سقف خانه ها و سایرقسمت های بلااستفاده و ... پنل نصب کنند و هم برق منازل و ساختمان ها تامین شود و هم اضافه تولید برق به دولت و بخش خصوصی و ...برای برطرف کردن نیازهای خود و یا صارات فروخته شود . این طرح برای هم برای مردم منبع درآمد ایجاد می کند و هم فشار را از شبکه توزیع برق کاهش می دهد و شاید محاسن دیگری نیز از نظر متخصصین داشته باشد که نیاز به بررسی دارد.
آخرین اخبار