باکو: زنگزور را به عنوان سرزمین مستقل ارمنستان به رسمیت می‌شناسیم

 یک مقام دولت جمهوری آذربایجان اظهار داشت که این کشور «زنگزور» را به عنوان سرزمین مستقل ارمنستان به رسمیت می‌شناسد.

یک مقام جمهوری آذربایجان گفت اگر ارمنستان تصمیم به تعویق مذاکرات در خصوص «زنگزور» بگیرد، باکو آماده ایجاد یک مسیر تردد از خاک ایران است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «الچین امیربکوف» نماینده رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در مصاحبه با بخش روسی شبکه خبری «بی‌بی‌سی» با اشاره به این موضوع گفت: «قبول داریم که این مسیر سرزمین مستقل ارمنستان است، اما برای ما مهم است بدانیم چگونه طرف مقابل امنیت تردد در این مسیر را تضمین می‌کند. برای امنیت مسافرت با قطار از جمهوری آذربایجان به نخجوان یا بالعکس به تضمین‌های مطمئن نیاز داریم.»

امیربکوف افزود که باکو آماده مذاکره است، اما اگر ارمنستان تصمیم به تعویق مذاکرات در خصوص زنگزور بگیرد، جمهوری آذربایجان آماده ایجاد یک مسیر تردد از خاک ایران است.

وزیر حمل و نقل و زیر ساخت ترکیه نیز اخیرا مدعی شد که ممکن است کریدور «زنگزور» از خاک ایران عبور کند. «عبدالقادر اورال اوغلو» وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی «هابر» اظهار داشت: «ممکن است کریدور زنگزور از خاک ایران عبور کند.»

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده‌اند که با هرگونه تغییر در مرز‌های شناخته شده بین‌المللی مخالف هستند.

چندی قبل، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در نشست خبری مشترک با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در تهران گفت: «قویا معتقدیم زمان عبور از دوره تنش و درگیری به دوره صلح و همکاری در قفقاز فرارسیده است. از توافقات و گفتگو‌های ارمنستان و آذربایجان در این زمینه استقبال می‌کنیم و بار دیگر تأکید می‌کنیم هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه و هرگونه اقدام برای محدود کردن مسیر‌های تاریخی ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت.»

ارمنستان بار‌ها تاکید کرده که تلاش رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای افتتاح مسیر‌های حمل و نقل منطقه‌ای هیچ ارتباطی با مذاکرات و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز نداشته و برای ارمنستان غیرقابل قبول است.

 ارمنستان بر این باور است که ایجاد این کریدور ادعایی باعث قطع دائم مرز‌های ایران و ارمنستان می‌شود و به باکو دسترسی بدون مانع به جمهوری خودمختار «نخجوان» خواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
مثلا برنتابند، چی میشه؟ اصلا به نظام مقدس چه ربطی داره تغییر مرز دو کشور دیگه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۵ مهر ۱۴۰۲
آقای سخنگوی وزارت خارجه فرمودند
اشغال و غصب هر چند بمدت طولانی ، حقی برای اشغال‌گر ایجاد نمی‌کند
زنگه زور و ایروان و سایر نقاط موسوم به ارمنستان و اسراییل و ... بعد از فروپاشی امپراتوری اسلام ، توسط کفار ، همانند غده های سرطانی در دل سرزمین های اسلامی رویانده شدند، و با طلوع مجدد تمدن اسلامی باید به همان جایی برگردند که بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۵ مهر ۱۴۰۲
مثل اینکه زیادی خواهی کشور آذربایجان تمامی ندارد و بتدریج کشور ارمنستان را در حد و اندازه ایروان می داند. اشتباهی که مسلمانها در فلسطین در مورد مسیحیان انجام دادند و گرفتار مصیبتی شدند که پایان ندارد. کشور آذربایجان هم در حال انجام دوباره آن هست. خدا را شکر که ما ایرانیان بخصوص شیعیان نه تنها این اشتباه را انجام ندادیم بلکه اصفهان ما بدون ارامنه هیچ وقت نصف جهان نمی شد. و این افتخار تا ابد بر پیشانی کشور ما و بخصوص شهر نصف جهان کشور ما باقی خواهد ماند. درهای کشور ما همیشه بر روی قوم ارامنه باز هست و خواهد بود قومی هنرمند و صنعتگر و دست و دل باز. حقیقتا اصفهان ما بدون ارامنه نصف جهان نمی شد.
Netherlands
محمد بابازاده خشکنابی
۱۱:۴۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
احسنت بر شما. ارامنه قوم هستند نه ملت.‌
آخرین اخبار