مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی؛

مراسم بیل‌زنی خوسف در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ثبت مراسم بیل زنی خوسف در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور خبر داد.

 شاهوردی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی  گفت: بیل‌زنی تنها مراسم ماه محرم در خراسان جنوبی است که در هیچیک از شهرستان‌های دیگر کشور به چشم نمی‌خورد.

او با اشاره به اینکه این مراسم فقط در شهر خوسف در ظهر عاشورا برپا می‌شود و در سال‌های اخیر توانسته توجه گردشگران را به خود جلب کند، افزود: برای برپایی این مراسم در هر یک از دو هیات خوسف دو دسته پانزده نفری که در مجموع چهار دسته هستند، تشکیل می‌شود.

شاهوردی بیان کرد: هر یک از نفرات بیل به دست در دسته‌ها دایره‌وار و به هم چسبیده بیل‌هایشان را به طرف آسمان می‌گیرند و در هنگام حرکت هر یک از نفرات تیغه بیلش را به بیل‌های دیگر می‌زند و همه با هم یک صدا می‌گویند حیدر علی می‌گویند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: مراسم بیل‌زنی نوعی شبیه‌سازی از طایفه بنی اسد در صحرای کربلاست که این طائفه پس از واقعه عاشورا با بیل و یا ابزار دیگری که در دست داشتند آن شهیدان دشت کربلا را به خاک سپردند.

او ادامه داد: مردم اعتقاد دارند بیل‌زنی در عصر عاشورا مایه برکت محصولات کشاورزی آنان در سال زراعی می‌شود و این مراسم با شماره ۵۰۸ در فهرست آثار ملی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

شاهوردی یادآور شد: مراسم بیل زنی خوسف در تقویم رویداد‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۲۰۹۳۶۹ به ثبت رسید و گواهینامه صادره و به استان ابلاغ شد و امکان ثبت این مراسم در سطح ملی نیز وجود دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی  با بیان اینکه جشنواره‌ها و رویداد‌های گردشگری یک فرصت عالی برای توسعه گردشگری و معرفی استان است، گفت: باید از این فرصت‌ها برای توسعه همه‌جانبه استان استفاده کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار