کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای بریتانیایی در افغانستان بررسی می‌شود

شرکت حقوقی لی دی بررسی ادعاها مبنی بر کشته شدن ده‌ها غیرنظامیانی در افغانستان توسط نیروهای ویژه بریتانیا آغاز کرد.

به گزارش اسوشیتدپرس، یک تحقیق مستقل با هدف بررسی ادعاها مبنی بر این‌که نیروهای ویژه بریتانیا ده‌ها غیرنظامیانی را در جریان مأموريت شان در افغانستان به رگبار بستند، آغاز شده است.

این تحقیق روی محوریت قتل ده‌ها افغانستانی در جریان عملیات شبانه نیروهای ویژه بریتانیایی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در افغانستان آغاز شده است.

خانواده قرانیان گفتند که افراد کشته شده غیرنظامی و بی‌گناه بوده‌اند.

براساس ادعای یکی از خانواده‌های قربانیان افغان، تنها ۹ مرد شب‌هنگام از سوی نیروهای بریتانیایی در داخل خانه هدف قرار گرفته‌اند.

قرار است در این تحقیق ادعاها در مورد ۳۳ غیرنظامی افغانستانی از جمله ۸ کودک که گفته می‌شود توسط نیروهای ویژه بریتانیا کشته شده‌اند، بررسی شود.

تسا گرگوری، وکیل خانواده‌های قربانیان، در این مورد گفته است: «موکلین ما امیدوارند که افتتاح این تحقیق نشان‌دهنده پایان دیوار سکوت و مانعی باشد که در یک دهه گذشته با آنها روبه‌رو بوده‌اند.»

در همین حال، شرکت حقوقی لی دی، استدلال می‌کند که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، بیش از ۸۰ تن به‌گونه مشکوک به دست نیروهای ویژه بریتانیا در افغانستان کشته شدند.

پیش از این نیز نهادهای عدلی و قضایی بریتانیا در مورد اتهامات قتل غیرنظامیان توسط سربازان این کشور در افغانستان، تحقیقات را انجام دادند، اما بنابر عدم شواهد کافی نتیجه به همراه نداشته است.

الیور گلاسکو، نماینده وزارت عدلیه بریتانیا، در سخنرانی افتتاحیه این تحقیق گفت کسانی که چیزی برای پنهان کردن دارند، بدون در نظر گرفتن سابقه کاری‌شان در ارتش، پاسخگو خواهند بود.

نیروهای بریتانیا از سال ۲۰۰۱ به عنوان بخشی از ائتلاف بین‌المللی به رهبری ناتو پس از حملات ۱۱ سپتامبر وارد افغانستان شده‌اند. این نیروها از سال ۲۰۰۶ به‌منظور تأمين امنیت پروژه‌های بازسازی به هلمند اعزام شدند، اما با گذشت چند ماه وارد عملیات‌های نظامی شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار