سفر دو مقام ارشد آمریکایی به ریاض برای گفتگو درباره عادی‌سازی روابط

منابع آگاه از سفر هفته پیش ۲ مقام آمریکایی به عربستان برای رایزنی پیرامون عادی‌سازی روابط با تل‌آویو خبر دادند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر راستگرای رژیم صهیونیستی از زمان بازگشت به قدرت در سرزمین‌های اشغالی در تلاش برای دنبال کردن سیاست عادی سازی روابط با کشور‌های عربی است. عربستان سعودی اکنون در کانون این موضوع قرار دارد. 

بر این اساس، نشریه آمریکایی آکسیوس امروز (چهارشنبه) به نقل از منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کرد دو تن از مشاوران ارشد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طی هفته گذشته با هدف گفتگو پیرامون عادی سازی روابط احتمالی عربستان با رژیم صهیونیستی به ریاض سفر کردند.

این دو مقام ارشد آمریکایی برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و دیگری آموس هاخشتاین، هماهنگ کننده ویژه امنیت انرژی آمریکا بوده اند. این دو مقام آمریکایی در سفر به ریاض با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و چند مقام ارشد دیگر این کشور دیدار و گفتگو کرده اند. 

این دو مقام نزدیک به بایدن در دیدار با مقامات سعودی علاوه بر موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، درباره موضوعات مورد علاقه دو جانبه و مسائل منطقه‌ای به گفتگو و رایزنی پرداختند.  سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا سفر دو مقام ارشد آمریکایی به خاورمیانه را تایید کرده بود، اما این مسئله را بخشی از وظایف روزمره آن‌ها دانسته و از ارائه جزئیات بیشتر در این باره اجتناب کرده بود. 

دولت بایدن به دنبال آن است که پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال آینده میلادی نقش میانجیگر را در عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو بر عهده بگیرد و آن را بخشی از دستاورد‌های سیاست خارجی خود در کارزار انتخاباتی اش معرفی کند. اقدامی که مشابه آن را دونالد ترامپ در زمان سکانداری کاخ سفید میان برخی کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی انجام داده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار