بودجه کم؛ مشکل اصلی قانون حمایت از جوانی جمعیت

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ خیلی‌ها باور نمی‌کنند که ما در خصوص جوانی جمعیت مشکل داریم.

مرتضی آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه صف اول گفت: وظایف ارگان‌هایی که باید در ارتباط با موضوع جمعیت کار‌هایی را انجام دهند، پیگیری می‌کنیم تا مشکلات آن‌ها را برای انجام وظیفه بدانیم، در این خصوص آماده هستیم که به دولت به بهترین نحو کمک کنیم.

وی درباره قانون حمایت از خانواده گفت: در این قانون بیش از ۲۰ هزار نفر زمین دریافت کرده اند و ۱۰ هزار نفر هم به زودی دریافت می‌کنند. توقع داشتیم که در این ۲ سال بهتر جلو پیش برویم. تقریبا این موضوع در کشور ما بحران است.

وی ادامه داد: از وزارت فرهنگ و ارشاد در این باره (قانون حمایت از خانواده) توقع بسیار زیادی داریم؛ که چندان خوب عمل نکرده اند. صدا و سیما، اما عملکرد خوبی در جهت حمایت از قانون حمایت از خانواده داشت، اما تعدای از بانک‌ها آن مصوباتی را که ما ابلاغ کردیم انجام نمی‌دهند و سلیقه‌ای عمل می‌کنند. 

وی ادامه داد: مشکل ما این است که هنوز هم خیلی‌ها باور نمی‌کنند که ما در خصوص جوانی جمعیت مشکل داریم. در آینده جمعیت ما پیر خواهد شد و مشکلات زیادی پیش خواهد آمد. در این زمینه قانون مؤثر است.

اهمیت موضع جوانی جمعیت را جدی بگیریم

آقا تهرانی گفت: برای موضوع جمعیت باید بودجه بیشتری را در نظر بگیریم و باید اهمیت موضع جوانی جمعیت را جدی بگیریم. اتفاقا مشکل اصلی وزارت ارشاد نیز بودجه کم است. 

وی ادامه داد:‌ مشکل البته تنها پول نیست و بعضی اوقات باید بدون بودجه هم کار کرد.

او درباره نقش مجلس در ضعف نظارت بر قانون گفت: در مجلس ما باید پای کار می‌ایستادیم و در آخر هم به این قانون فعلی و ۹۲ ماده کنونی رسیدیم. اگر کار را به سه بخش تقسیم کنیم. مجلس کار خود را انجام داده است. البته مجلس نیز در اجرا شدن دو بخش دیگر حتما نظارت می کند.

وی گفت: تعداد کمیسیون فرهنگی مجلس کم است و اگر تعداد بیشتری بود اتفاقات بهتری انجام می شد، پیشنهاد می‌دهم در سال‌های بعد افراد دیگری در این کمیسیون حاضر شوند تا بتوانیم فرهنگ و مشکلات آن را جدی تر حل کنیم.

بحث انیمیشن و پویا نمایی را برای اولین بار در برنامه هفتم قرار دادیم

وی، درباره اقدامات کمیسیون فرهنگی مجلس در برنامه هفتم گفت: بودجه‌ خوبی را به عنوان مثال برای صدا و سیما تهیه کردیم تا فیلم‌های فاخر و ویژه‌ای را بتوانیم مثل سلمان فارسی بسازیم و حتی بحث انیمیشن و پویا نمایی را برای اولین بار در برنامه هفتم برای آن فکر کردیم.

وی ادامه داد:برای ارشاد وظایفی را معین کردیم تا در فیلم هایی که در سینما ساخته می شود موضوعات دفاع مقدس و مسائل خانوادگی و اتفاقات جدی مثل نقش خانواده و جوانی جمعیت را بیشتر توجه کنیم. موضوع آموزش و پرورش، دانشجو معلم و دانشجو قرآنی را توجه کردیم. سعی کردیم اختیارات صدا و سیما را بیشتر کنیم تا بتوانند کار های بزرگی را برای مردم بسازند، ادعا نمی‌کنیم که آن چیزی که باید می شد،انجام شده است، اما از خدا می‌خواهیم بتوانیم بیشتر به این موضوعات توجه کنیم. 

آقا تهرانی درباره لایحه عفاف و حجاب و نقد‌هایی که به آن وارد شد گفت: لایحه اول ۱۵ ماده بود و در دولت به ۱۹ ماده رسید و توقع داشتیم دولت به حوزه فرهنگ هم وارد شود. کمیته‌ای را در کمیسیون خود برای رسیدگی به این لایحه ایجاد کردیم . دو هفته جلسات کمیسیون را تنها برای بخش فرهنگی لایحه عفاف و حجاب گذاشتیم.

برای لایحه عفاف و حجاب از تمامی کارشناسان که حرفی برای گفتن داشتند دعوت کردیم

وی ادامه داد:‌ سعی کردیم افراد مختلف که در این امر حرف و نقدی دارند را دعوت کنیم و حرف آن‌ها را بشنویم و وقتی این لایحه را در سامانه مجلس قرار دادیم چیزی بیش از ۱۰۰۰ پیشنهاد آمد که آن ها را نیز مد نظر قرار دادیم و تقریبا حدود ۴۲ ماده فرهنگی را در این لایحه قرار دادیم که ایجابی است.

آقاتهرانی گفت:‌ در این امر اول دستگاه‌ها را به خط کردیم. پس از آن به بخش جرم انکاری رفتیم. در این بحث هم سعی کردیم موضع را دو بخش کنیم. اختیاراتی را برای فراجا قرار دادیم تا به شکل هوشمند عمل کنند و هیچ برخورد مستقیمی شکل نگیرد. البته افرادی که با دشمنان ما در ارتباط هستند با افرادی که از روی سادگی اعمال خلاف در حوزه عفاف و حجاب را انجام می‌دهند نیز در جرم انکاری متفاوت هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Turkey
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
به جای هزینه بر جمعیت حوانی
به افزایش خانواده ها فکر کنید

چون خانوادهای ایرانی اغلب دودفرزند دارند و بیشتر شدن ان را ازرهر لحاظ صلاح نمیدادند و یا سن انها مرز چهل هست

اما تشکیل خانواده بسیار این اهداف را جلو میبرد چون هررخاتواده یعنی دو فرزند اضافه در اینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
یه دهه دیگه نصف جمعیت ایرانو افغانی ها تشکیل میدن بعد باید آون موقع با افغانی ها وارد جنگ بشیم که کشور خودمون و تصاحب کردن دیگه مگه میشه جمعش کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
اشکال نداره بجاش افغانیها زادو ولد میکنن..برای اونا بوجه هست ۱۵میلیون افغانی از یارانه ایرانی استفاده میکنن همه هم ۱۰تا۱۰بچه میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
بودجه کم نیست ولی همش میره برای دخالت شماها تو کشورهای دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
دخالت هم نیست فقط باج دادن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
دمدگرم درست گقتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
اینا میگن چطور پاکستانیا و هندیا و چینیا باید یه میلیارد نفر باشن و ما هشتاد میلیون و مام باید جمعیت ایرانیا رو بکنیم یه میلیارد نفر و اصلا هم براشون مهم نیست 90% مردم اونجاها با چه فلاکت و بدبختی دارن زندگی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۷ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
اینا میخوان‌ عین پاکستان و هند جمعیت ایرانیا رو به یه میلیارد نفر برسونن
آخرین اخبار