در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛

حقوق و امنیت ارامنه قره باغ باید حفظ شود

کارشناس مسائل قفقاز درباره آخرین تحولات منطقه قره‌باغ صحبت کرد.

احمد کاظمی کارشناس مسائل قفقاز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره تحولات منطقه قره‌باغ گفت:دخالت صهیونیست‌ها در حوادث قفقاز به ویژه در بحث جمهوری آذربایجان و ارمنستان با هدف پیگیری کریدور تورانی ناتو است.

وی افزود: هدف این رژیم آن است که با ایجاد کریدور تورانی ناتو مرز جمهوری ارمنستان و استان سیونیک تجزیه شود و به نوعی اتصال ترکیه با جمهوری آذربایجان ایجاد شود.

کاظمی گفت: هدف آن است که کریدور قومی در منطقه شکل گیرد و در بستر این کریدور علاوه بر اینکه اهداف مربوط به مبادلات انرژی و مباحث ترانزیتی دنبال می‌شود در کنار آن یک فضایي ایجاد شود که براساس آن علیه ایران و روسیه و چین هزینه سازی شود.

 کارشناس مسائل قفقاز  ادامه داد: ضمن اینکه به موازات این هدف بحث توسعه ناتو در منطقه هم دنبال می‌شود و از این منظر به نظر می‌رسد که در کنار صهیونیست‌ها، غربی‌ها نیز برای پیگیری همین فتنه ژئوپلیتیکی دست به کار شوند.

وی ادامه داد: شرایط اکنون نگرانی را درباره موضوعاتی نظیر احتمال وقوع پاکسازی قومیتی یا جابه جایی اجباری جمعیت ارمنی قره باغ به عنوان مردم بومی این منطقه ایجاد کرده است.

وی گفت: در ۳۰ سال گذشته دستگاه قضایی جمهوری آذربایجان علیه ارامنه قره باغ به تبلیغ نفرت پراکنی اقدام کرده و این می‌تواند موجب اقدامات خشونت آمیز شود.

کاظمی تاکید کرد:‌ برای همین است که کشور ما به درستی روی بحث حقوق و امنیت ارامنه که ساکنان تاریخی قره باغ هستند تاکید کرده و علی اف نیز اذعان کرده که اکثریت ۷۵ درصدی قره باغ ارامنه هستند و این نکته بسیار مهم است.

کارشناس مسائل قفقاز اظهار كرد: در حال حاضر مهمترین موضوع اولویت دار بحث حقوق و امنیت ارامنه قره باغ و بحث آوارگان است که ممکن است به سمت ارمنستان و یا حتی ایران رهسپار شوند و این‌ها موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار