نرخ تورم سالانه زنجان کمتر از میانگین کشوری است

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: نرخ تورم سالانه این استان در شهریورماه امسال به ۴۴.۵ درصد رسید که بیش از یک واحد از میانگین کشوری کمتر است.

ایرج امینی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه نرخ تورم سالانه کشور در شهریورماه امسال ۴۶.۱ درصد گزارش شده است، گفت: استان زنجان در این شاخص، بین استان های با نرخ تورم پایین جای گرفته است و رتبه ۲۶ را میان استان ها دارد.

وی به فرآیند و ساز و کار محاسبه نرخ تورم اشاره کرد و گفت: برای محاسبه نرخ تورم از اطلاعات جمع آوری شده از قیمت ۴۷۵ قلم کالا و خدمت در قالب ۱۲ گروه اصلی از طریق اجرای طرح های شاخص قیمت مصرف کننده شهری، روستایی و اجاره بها استفاده می شود.

امینی افزود: در استان زنجان در طرح قیمت شهری هر ماه آمارگیران به حدود هزار و ۵۰۰ کارگاه در ۱۰ نقطه شهری مراجعه و حدود پنج هزار و ۸۰۰ مظنه قیمت اقلام را ثبت می کنند.

وی ادامه داد: در طرح قیمت روستایی نیز هر ماه به حدود ۲۸۰ کارگاه نمونه از ۲۰ آبادی در سطح استان مراجعه و حدود سه هزار و ۳۵۰ مظنه قیمت اقلام ثبت می شود، برای طرح اجاره بها نیز ماهانه اطلاعات مبالغ اجاره بهای پرداختی از ۱۲۰ خانوار اجاره نشین نمونه از هشت منطقه شهری به صورت حضوری و تلفنی پرسیده و ثبت می شود.

برچسب ها: نرخ تورم ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.