دستگاه‌ها برای مناسب‌سازی فضای شهری اقدام کنند

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان از دستگاه‌های متولی به ویژه شهرداری خواست فضای شهری را برای معلولان مناسب سازی کنند.

اکبر شاهی معاون امور توانبخشی بهزیستی استان در برنامه روی خط باشید گفت: مناسب‌سازی فقط برای معلولان جسمی حرکتی نیست بلکه برای افرادی که نابینا و ناشنوا هستند این موضوع اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و از شهرداری انتظار داریم که در این راستا بیشتر تلاش کند.
 
وی گفت: ۵ هزار و ۵۷۴ ناشنوا در استان از خدمات مستمری و همچنین خدمات مرکز کم شنوایان بهره‌مند هستند.
 
اکبرشاهی اظهار داشت: از این تعداد ۲ هزار و ۷۳۰ نفر در قزوین، ۸۵۷ نفر در تاکستان، ۴۸۴ نفر در بوئین زهرا، ۹۹۱ نفر در البرز، ۳۴۲ نفر در آبیک و ۱۷۰ نفر در آوج هستند.
 
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تصریح کرد: در قبال پرداخت مستمری هیچ مشکلی نداریم به شرطی که فرد حقوق بگیر جایی نباشد یا درآمدی نداشته باشد.
 
اکبرشاهی افزود: فردی که به دنیا می‌آید در ابتدا غربالگری طرح بینایی و شنوایی می‌شود تا از بروز برخی از مشکلات پیشگیری شود.
 
وی گفت: سازمان بهزیستی برای کاشت حلزون ۶۶ میلیون تومان و برای تعمیر و یا تعویض قطعات کاشت حلزون تا سقف ۴۴ میلیون تومان به عنوان کمک هزینه پرداخت می‌کند.
 
به گفته اکبرشاهی، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ برای ۱۶۱ نفر کاشت حلزون انجام شد.
 
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان گفت: برای کسانی که نیاز به کاشت حلزون دارند در سال‌های گذشته نصف هزینه پرداخت می‌شد، ولی الان رایگان است.
 
اکبرشاهی در مورد بحث آموزش افراد کم شنوا هم افزود: مرکزی در استان وجود دارد که کارگفتار درمانی انجام می‌دهد و در آن کلاس‌های هنری آموزشی و کاردرمانی ذهنی وجود دارد.
 
وی اضافه کرد: در این مرکز برای افرادی که بی بضاعت یا کم بضاعت هستند یارانه دولتی به مبلغ دو میلیون و ششصد هزار تومن پرداخت می‌شود..
 
وی درباره رایگان شدن قبض آب، برق و گاز افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی گفت: فهرستی از اسامی افراد تحت پوشش به دستگاه‌های آب، برق و گاز ارسال شده است در تلاشیم که موضوع رایگان شدن حامل‌های انرژی هر چه زودتر تحقق یابد.
 
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان در ادامه درباره اعترض برخی‌ها از قطع مستمری شان گفت: مستمری یک روالی دارد که شخص باید بر اساس سامانه‌ای که استعلام می‌گیرد از تامین اجتماعی و خدمات درمانی حقوق‌بگیر جایی نباشد.
 
وی همچنین درباره کمک هزینه تحصیلی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی افزود: اگر فرد به دلیل مشکل مالی قادر به ادامه تحصیل نباشد و یا مشکل معیشتی داشته باشد اداره بهزیستی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان وام کم بهره پرداخت می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.