عطوان:‌ اسرائیل توانایی حمله زمینی به نوار غزه را هم ندارد + فیلم

سردبیر رای الیوم گفت تل آویو دیگر توانایی پیروز شدن در هیچ جنگی را و حتی حمله زمینی به نوار غزه یا برچیدن یک چادر در شبعا را ندارد.

عبدالباری عطوان، روزنامه نگار مشهور عرب در ویدئوی هفتگی بررسی تحولات منطقه و جهان گفت: اوضاع اسرائیل در عرصه داخلی و خارجی بسیار بد است. اسرائیلی که می‌شناختیم و از آن و هواپیماهایش می‌ترسیدیم، دیگر اسرائیل گذشته نیست. حتی نقش اسرائیل در تحولات دیگر مانند گذشته اهمیت ندارد. به عنوان مثال دیدیم که در جنگ اوکراین، نقش اسرائیل هیچ ارزشی نداشت و حتی برعکس با آمریکا اختلاف نظر داشت و همسو با واشنگتن حرکت نکرد.

وی افزود:‌ موضوع دیگر درباره جایگاه اسرائیل آن است که در گذشته عرب‌ها به دو علت روابط خود را با اسرائیل عادی سازی می‌کردند. علت اول، آن بود که اسرائیل دروازه روابط با آمریکا بود. علت دوم هم آنکه این رژیم هواپیما‌های اف ۱۵ و اف ۱۶ داشت که می‌توانستند در چند ساعت، جنگ‌ها را به سود این رژیم به پایان برسانند. اکنون اسرائیل دیگر نه دروازه رسیدن به واشنگتن است و نه دیگر توانایی پیروز شدن در جنگ را دارد.

عطوان گفت:‌ اسرائیل ۲۰ سال است تهدید می‌کند به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله خواهد کرد، اما قدرت فرستادن یک هواپیما را هم برای این حمله ندارد. اسرائیل که در گذشته در جنگ‌ها پیروز می‌شد، امروز توانایی حمله زمینی به نوار غزه را هم ندارد و حتی نتوانست چادری را که در شمال مزارع شبعا برپا شده بود، برچیند. زیرا آن‌ها از واکنش‌ها می‌ترسند.

وی افزود: عربستان نیازی به آمریکا ندارد و شاهد آن بودیم که تصمیمات مخالف با خواست آمریکا اتخاذ کرد. عربستان در چارچوب اوپک پلاس، با روسیه هماهنگی کرد. عربستان همچنین روابط با ایران را از سر گرفت و فتنه تاریخی را که اسرائیل و آمریکا می‌خواستند از آن استفاده کنند، ناکام گذاشت.

سردبیر رای الیوم گفت: چرا در این شرایط باید روابط خود را با اسرائیل عادی سازی کند؟ تانک‌های مرکاوا شکست خوردند و گنبد آهنین ناکام ماند. جنگنده‌های اف ۱۵ و اف ۱۶ نمی‌توانند از سامانه‌های پدافند هوایی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ عبور کنند و اکنون پهپاد‌ها اهمیت پیدا کرده اند و حزب الله چهار یا پنج هزار پهپاد و ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار موشک در اختیار دارد. اوضاع تغییر کرده است و امروز اسرائیل به عادی سازی روابط نیاز دارد. برنامه هسته‌ای که آمریکا به عربستان پیشنهاد می‌کند، چرا باید زیر نظر آمریکا و اسرائیل باشد؟ این باج خواهی است، اما دیگر نمی‌توانند این خواست خود را به عربستان تحمیل کنند. عربستان قوی است و در بین اعضای گروه بیست از نظر اقتصادی در رتبه ۱۷ قرار دارد. عربستان ممکن است در سال‌های آینده حتی به عضویت گروه هفت در بیاید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
ولی بمب اتم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۷ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
اسرائیل دیگه توانایی حمله به دشمن فرضی رو هم نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
مرگ بر اسرائیل
آخرین اخبار