نویسنده سریال «رحیل»:

جادوگری و خرافات در سریال «رحیل» اغراق نیست

نقدعلی گفت: هیچ اغراقی در پرداخت به خرافات و جادوگری در سریال «رحیل» نشد و دوره قاجار با علوم غریبه دست و پنجه نرم می‌کرد.

فرهاد نقدعلی، نویسنده سریال «رحیل» در گفت‌وگوی شبکه خبر درباره شکل‌گیری فیلمنامه این سریال گفت: ایده اولیه فیلمنامه «رحیل» حدود دو سال و نیم پیش بود و با تحقیقات تاریخی کامل‌تر شد. محوریت زن در سریال ثابت است.

نقدعلی ادامه داد: قصه سریال «رحیل» در دوره تاریخی پیش می‌رود. بار‌ها فیلمنامه بازنویسی شد و نسخه‌های متفاوتی از آن نوشته شد. 

این نویسنده در پاسخ به این سوال که برای نگارش فیلمنامه به کدام منابع مراجعه کردید، بیان کرد: در ابتدا با تحقیقات تاریخی شروع کردیم و انواع کتاب‌های این حوزه را خواندیم. به مرور با خواندن منابع سمت و سوی تحقیقات به موضوعات دیگر هم کشیده شد. مثلاً وقتی درباره کولی‌ها و غربتی‌ها یا کتابخانه سلطنتی کاخ گلستان صحبت می‌شد، درباره آن‌ها تحقیق می‌کردیم. 

وی با بیان اینکه ما یکسری شخصیت‌های خیالی داریم، که در یک مقطع تاریخی واقعی زندگی می‌کنند، توضیح داد: دیگر شخصیت‌های تاریخی‌مان مانند محمدحسن میرزا، ولیعهد نیازمند تحقیقات بود. فضای اجتماعی تهران قدیم هم به تحقیقات نیاز داشت. 

نقدعلی در پاسخ به این سوال که آیا در روزگار اجتماعی آن زمان تا این اندازه خرافات و جادوگری وجود داشته؟ گفت: هیچ اغراقی در پرداخت به خرافات آن دوره نشده است. بیننده احساس می‌کند جادو و ساحره به سینمای غرب وابسته است. 

نویسنده سریال «رحیل» با بیان اینکه الان کولی‌ها و غربتی‌ها در تهران زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: طوایف مختلف کولی در سطح کشور زندگی می‌کنند و در سرتاسر دنیا پخش شدند. حتی گفته می‌شود منشا شکل‌گیری آن‌ها در هند بوده و شاید به هزار سال پیش بازگردد. البته کولی‌ها بجز رمالی و فالگیری مشاغل دیگری هم دارند. برخی از طوایف آهنگر و ... بودند.

به گفته وی، ویژگی آن‌ها این است که وارد هر فرهنگی می‌شوند همرنگ آنجا می‌شوند. در دوره قاجار رمالی، خرافات و علوم غریبه فراوان بوده است. انواع طالع‌بینی در آن دوره دیده می‌شد. حتی یکی از تابلو‌های کمال‌الملک درباره رمالی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.