تولید انبوه گیاهان همسان با همت واحد دانش بنیان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان یزد از تولید انبوه و سریع ارقام مطلوب گیاهی با گونه‌های مقاوم، مفید و همسان با تلاش متخصصین بخش خصوصی خبر داد.

محمدرضا غفاریان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان یزد گفت: با اجرای هدفمند عملیات کشت بافت، گیاهان خیار، انار و سیب  با همت متخصصین بخش خصوصی و بر طبق استراتژی‌های اصلاحی مراحل استقرار، پرآوری، ریشه زایی و سازگاری این سه واریته در حال انجام است.

او افزود: تولید انبوه گیاهان همسان از ارقام ذکر شده، پس از تست عملکرد در شرایط آب و هوایی یزد با تایید نهایی برای کشت در گلخانه‌ها و باغات کشاورزی فرستاده می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه از کاربرد‌های مهم تکنیک کشت بافت می‌توان به تکثیر و ازدیاد گونه‌های مقاوم و در حال انقراض اشاره کرد، گفت: در انار با استفاده از جوانه جانبی و انتهایی به طور موفقیت آمیز برای تکثیر گیاه در شرایط درون شیشه‌ای استفاده شده و ارقام سازگار در گلخانه به زمین کشاورزی منتقل شده است.

غفاریان با بیان اینکه نهال‌های خیار پس از انتقال به گلخانه به گلدهی رسیده است، گفت: در خیار از گره و برگ دو لپه به عنوان ریزنمونه اولیه استفاده و موفقیت نهال‌ها به گلخانه انتقال داده شده، گلدهی و میوه دهی انجام گرفته است.

به گفته او بر روی سیب نیز تلاش‌های علمی در حال انجام است.

غفاریان گفت: کشت بافت یکی از روش‌های مهندسی ژنتیک است که از طریق آن می‌توان با جدا کردن یک سلول یا بافتی از اندام‌های گیاهی (نوک شاخه، برگ و ...) و قرار دادن آن در بستر استریل و دارای مواد مغذی، یک گیاه کامل به دست آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار