انتقاد روسیه از روابط میان ارمنستان و آمریکا

وزیر خارجه روسیه از تصمیم ارمنستان برای برگزاری رزمایش نظامی با آمریکا انتقاد کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، در جریان کنفرانس خبری در حاشیه نشست گروه ۲۰ در هند به خبرنگاران گفت که تصمیم ارمنستان برای انجام رزمایش نظامی با آمریکا «بسیار عجیب» است.

ارمنستان از اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) است که در واقع متحد دفاعی روسیه و بلاورس محسوب می‌شود، و لاوروف با اشاره به این موضوع گفت: «اما ارمنستان از برگزاری هرگونه رزمایشی با متحدان دفاعی خود خودداری کرده است. مسکو از چنین رفتاری بسیار متاسف است و تلاش‌های یک کشور متجاوز عضو پیمان ناتو برای ایجاد جای پایی در قفقاز جنوبی به سختی به نفع امنیت منطقه خواهد بود.»

وزیرخارجه روسیه در ادامه با بیان آنکه این برای ارمنستان هم به نفع نیست و آمریکا به هرجا می‌رود با خود دردسر به همراه خواهد داشت، افزود: «سربازان آمریکایی گاهی اوقات در پایگاه‌های نظامی خود در خارج از کشور آرام می‌نشینند. اما واقعیت این است که واشنگتن بسیاری از اوقات به دنبال تسلط بر همه تحولات - از جمله تحولات سیاسی - در مناطقی است که نیروهایش در آن حضور دارند.»

جهت گیری سیاسی ایروان مدتی است که نگرانی‌هایی را برای مسکو ایجاد کرده است. در سپتامبر ۲۰۲۲، ارمنستان از شرکت در رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان به دلیل درگیری مرزی با آذربایجان خودداری کرد. تنش بین دو همسایه در آن زمان شعله ور شده بود و هر دو یکدیگر را به دامن زدن به درگیری‌های مرزی متهم می‌کردند.

در همان زمان «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، از سازمان پیمان امنیت جمعی، درخواست کمک نظامی کرد، اما این سازمان نیرو‌های خود را اعزام نکرد و بر حل و فصل اوضاع از طریق دیپلماسی اصرار داشت. مسکو به میانجی‌گری آتش‌بس بین ارمنستان و آذربایجان در سال ۲۰۲۰ کمک کرد و نیرو‌های حافظ صلح را به منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی فرستاد.

پس از آن وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که چند رزمایش مشترک با ارمنستان خواهد داشت که حداقل یکی از آن‌ها در خاک ارمنستان خواد بود، اما در ماه ژانویه ۲۰۲۳، پاشینیان تاکید کرد که برگزاری رزمایش‌های سازمان پیمان امنیت جمعی در خاک ارمنستان نامناسب است و بدون ارائه جزئیات بیشتر افزود: «بنابراین حداقل در سال جاری چنین رزمایشی برگزار نخواهد شد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار