ابراز نگرانی روسیه از رزمایش مشترک ارمنستان و آمریکا

اعلام برگزاری رزمایش نظامی مشترک ارمنستان با آمریکا با واکنش دیمیتری پسکوف سخنکوی کاخ کرملین مواجه شده است.

ارمنستان امروز چهارشنبه اعلام کرد هفته آینده میزبان یک رزمایش نظامی مشترک با ایالات متحده خواهد بود، اتفاقی که روسیه آن را موجب نگرانی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع ارمنستان هدف از رزمایش ۱۱ تا ۲۰ سپتامبر با نام شریک عقاب ۲۰۲۳ را آماده سازی نیرو‌های خود برای شرکت در ماموریت‌های بین المللی حفظ صلح اعلام کرد. یک سخنگوی ارتش ایالات متحده گفت که ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ ارمنی در این رزمایش شرکت خواهند کرد. وی گفت که آمریکایی‌ها از جمله اعضای گارد ملی کانزاس که ۲۰ سال سابقه همکاری آموزشی با ارمنستان دارد از تسلیحات سنگین استفاده نخواهند کرد.

علی‌رغم مقیاس کوچک این رزمایش، کرملین گفته آن را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت. روسیه یک پایگاه نظامی در ارمنستان دارد و خود را قدرت برتر در منطقه قفقاز جنوبی می‌داند که تا سال ۱۹۹۱ بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه آخر هفته با یک روزنامه ایتالیایی گفت که روسیه نتوانسته است از ارمنستان در برابر آنچه که او ادامه تجاوزات جمهوری آذربایجان خواند، محافظت کند. وی افزود که جنگ روسیه در اوکراین به این معناست که این کشور قادر به تامین تمام نیاز‌های امنیتی ارمنستان نیست.

پاشینیان در همین مصاحبه گفته بود: اتکای بیش از حد به روسیه سیاستی اشتباه بوده است و ایروان می‌بایست سیاستی متوازن و همراه با دیگر کشور‌ها از بلوک‌های مختلف را بیازماید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار