در اربعین امسال معرفی جاذبه‌های معنوی جایگاهی نداشت

امام جمعه موقت اندیمشک گفت: در اربعین امسال ما بیشترین تلاش خود را صرف استراحت و خوراک مادی گذاشتیم و معرفی جاذبه‌های معنوی را نادیده گرفتیم.

حجت الاسلام احمد محمدیان امام جمعه موقت اندیمشک گفت:چندین سال است که یک حرکت جهانی به محوریت کربلای معلا در کشور عراق حاصل شده است، شیعیان و محبین اهلبیت (ع) به خصوص اباعبدالله الحسین (ع) در یک جمع باشکوه و با نشاط و زنده یک همایش و نمایش بسیار بزرگ زنده کردن توحید، انسانیت و مقابله با استکبار و استعمار را در دنیا به تصویر می‌کشند و یکی از شهر‌هایی که خداوند مدال افتخار خادمین زوار امام حسین (ع) را به آن عنایت کرده اندیمشک است، این شهرستان مردمی زحمت کش، سخت کوش و امام حسینی دارد که میزبان زائران آن حضرت هستند.

او ادامه داد: خوزستان مهد تربیت علمای بزرگ و شهدا بوده است، در اربعین امسال ما بیشترین هم و غم خود را صرف استراحت و خوراک مادی گذاشتیم، اما جای معرفی جاذبه‌های معنوی و فرهنگی با هدیه کاتالوک و تهیه کلیپ در میان زائران ایرانی و خارجی خالی بود، چه خوب می‌شد اگر افرادی که به اندیمشک می‌آمدند با شهدای ما که در مقابل استکبار و استعمار جنگیدن بیشتر آشنا می‌شدند، اما در این مورد هیچ فکری صورت نگرفت.

امام جمعه موقت اندیمشک گفت: دیدن عکس شهدا در اندیمشک به تنهایی فایده‌ای ندارد، زائران به شهدا ارادت دارند، اما چون گذرا هستند و از مسیر‌های مختلف بر می‌گردند می‌طلبید در کنار کمک‌های مادی فرهنگ جهاد، شهادت و جاذبه‌های دینی هم سو با اباعبدالله را بیشتر به آن‌ها معرفی کنیم.

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: در سال‌های گذشته قبل از اینکه بحث اربعین باشد افراد برای اردو‌های معنوی مثل راهیان نور به اندیمشک می‌آمدند این شهرستان را با دوکوهه و پایگاه‌هایی که وجود دارد و یادگار جنگ است می‌شناختند، اما اکنون چند سال است که این شهر علاوه بر رنگ و بوی شهدا و یاد شهدا رنگ و بوی اباعبدالله الحسین (ع) را نیز به خود گرفته است.  

او گفت: امسال بخش عظیمی از زائران کشور‌های افغانستان، پاکستان، کشمیر، هند، مالزی و ... از اندیمشک عبور کردند و زواری که به این شهرستان می‌آیند با این مطلب عجین می‌شوند و این شهر را به عنوان یک مرکز مهمان نوازی شیعیان می‌شناسند.  

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه نمی‌توان به اربعین نگاه اقتصادی داشت، افزود: ورود اتباع به ایران را نمی‌توانیم با نگاه اقتصادی به آن بپردازیم چرا که بحث اقتصادی در مبحث فرهنگی گم شده و غرق شده است.

او می‌گوید: اقتصاد یک ابزار است برای ما تا بتوانیم فرهنگ‌ها را تغییر دهیم، نگاه ما به افرادی که از خارج به ایران می‌آیند بحث توریستی است که افراد به مکان‌های دیدنی ما را ببینند و بیشترین حرف ما شناساندن تاریخ و تمدن دیرینه و اصیل اسلامی و ایرانی است و در کنار آن مباحث اقتصادی هم مطرحه، اما در بحث اربعین در تجلی فرهنگ بالای اباعبدالله الحسین (ع) بحث اقتصادی هیچگونه جایگاهی نداشته بلکه ما میزبان خواهیم بود و رسم بر این است که میزبان بیشترین هزینه را برای مهمان قرار دهد و برای ما همین کافی است که وقتی آن‌ها وارد ایران می‌شوند در کنار محبت ایرانی‌ها بیشتر به انقلاب و تشیع تمایل پیدا می‌کنند و مقید‌تر می‌شوند.

امام جمعه موقت اندیمشک با بیان اینکه برخی می‌گویند درست است که اربعین یک حرکت بزرگ است، اما برویم به فقرا کمک کنیم و یا مشکلات شهر را حل کنیم، گفت: رسیدگی به فقرا از واجبات یک حکومت و امت است و باید این مسائل حل شود، جریان اربعین خود به خود جریان کمک کردن به فقرا است، ما امروز می‌بینیم در جریان اربعین قشر ضعیف و متوسط بیشترین کمک‌ها را به زائران دارند و حتی در عراق هم اینگونه است.

او افزود: در فرهنگ تمدن لیبرالی فقرا جایگاهی ندارند و به عنوان آدم‌های بی عرضه معرفی می‌شوند، اما در فرهنگ حسینی و اسلامی به عنوان یک سرمایه برای پیشرفت انسان‌ها معرفی و شخص فقیر به عنوان سکوی پرتاب نزد خدا معرفی می‌شود، ما در فرهنگ عاشورا درس‌هایی را می‌آموزیم که در دانشگاه‌ها و مدارس هزینه‌های زیادی را انجام می‌دهیم تا همین مطالب را برسانیم، اما جریان اباعبدالله الحسین (ع) خود این جریان را معرفی می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.