اذعان آمریکا به وجود فاصله زیاد تا عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو

کاخ سفید تاکید کرد برای دستیابی به یک توافق بزرگ با ریاض که شامل عادی سازی روابط با تل‌آویو می‌شود، راه زیادی مانده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشستی که با خبرنگاران داشت گفت: هنوز راه‌هایی زیادی برای دستیابی به یک توافق بزرگ با ریاض وجود دارد که می‌تواند شامل توافق عادی‌سازی بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی باشد.

براساس گزارش آکسیوس، به نظر می رسد که اظهارات سالیوان تلاشی برای کاهش انتظارات پس از انبوهی از گزارش های مطبوعاتی است که نشان می دهد توافق ممکن است نزدیک باشد. مقامات آمریکا قبلا به آکسیوس گفته بودند که دولت این کشور می خواهد تلاش کند تا فشار دیپلماتیک خود را بر عربستان قبل از کارزار انتخابات ریاست جمهوری افزایش دهد تا عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو اتفاق بیفتد.

 آکسیوس در این گزارش ادامه می‌دهد: اما چندین موضوع باقی مانده باقی مانده است، از جمله یک معاهده دفاعی احتمالی بین واشنگتن و ریاض و حمایت احتمالی آمریکا از برنامه هسته‌ای غیرنظامی که شامل غنی سازی اورانیوم در خاک عربستان می شود.

 سالیوان، که در شش ماه گذشته چندین بار به عربستان سعودی سفر کرده است، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که نمی خواهد جزئیات این موضوع را مورد بحث قرار دهد، اما تاکید کرد که دولت بایدن در حال گفتگو با این موضوع با هر دو طرف است. او گفت: «در حال حاضر، این کار در کانال‌های دیپلماتیک انجام می‌شود و هنوز راه‌هایی برای رفتن وجود دارد. اینها مسائل بسیار فنی هستند.»

با این وجود بایدن احتمالا باید حداقل بخش‌هایی از این توافق را به کنگره ببرد، جایی که بسیاری از دموکرات‌ها دیدگاه‌های بسیار انتقادی به خاطر سوابق حقوق بشری عربستان و قتل جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن‌پست، نسبت به بن سلمان دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار