پارلمان آمریکای مرکزی چین را جایگزین تایوان کرد

پارلمان آمریکای مرکزی در میانه تنش‌های تایپه و پکن، تایوان را از عضویت در این سازمان اخراج کرد.

پارلمان آمریکای مرکزی رای به اخراج تایوان پس از بیش از دو دهه به عنوان ناظر دائمی را صادر کرده و چین با نفوذ اقتصادی فزاینده آن در آمریکای لاتین  را جایگزین آن کرد.

براساس گزارش رویترز، پارلمان شش کشوری، معروف به پارلاسن، در ماناگوا، پایتخت نیکاراگوئه، تشکیل جلسه داد و قانونگذاران محلی پیشنهاد کردند چین را به عنوان عضو ناظر، اضافه کند.

 وزارت خارجه تایوان گفت که تصمیم گرفته است فوراً از پارلاسن خارج شود و به نفع حفظ «حیثیت ملی» باشد و آنچه را که تلاش‌های چین برای سرکوب مشارکت بین‌المللی تایوان خواند، محکوم کرد.

 پارلاسن در بیانیه‌ای به اخراج تایوان توسط سازمان ملل در سال ۱۹۷۱ به نفع چین اشاره کرد و گفت که این کشور تایوان را "استانی از سرزمین اصلی چین می‌داند که آن را از شرکت به عنوان یک کشور مستقل محروم می‌کند".

 پکن نفوذ خود را در آمریکای مرکزی با اعضای پارلاسن، نیکاراگوئه، السالوادور، هندوراس، پاناما و جمهوری دومینیکن که در سال‌های اخیر روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع کردند، گسترش داده است. گواتمالا، پرجمعیت‌ترین کشور آمریکای مرکزی، تنها عضو پارلاسن است که هنوز تایوان را به رسمیت می‌شناسد.

سناتور‌های آمریکایی تیم کین، یک دموکرات، و مارکو روبیو، یک جمهوری خواه، که کمیته فرعی روابط خارجی سنا در نیمکره غربی را رهبری می‌کند، این رای گیری را محکوم کردند. سناتور‌ها در بیانیه‌ای مشترک گفتند، از سال ۱۹۹۹، تایوان به عنوان یک شریک قوی در نقش خود به عنوان ناظر دائمی پارلمان آمریکای مرکزی، تشویق حکمرانی خوب و توسعه اقتصادی در نیمکره ما بوده است.

 بلیز و پاراگوئه نیز روابط خود را با تایوان حفظ می‌کنند، اگرچه مقامات آمریکایی معتقدند پاراگوئه می‌تواند کشور بعدی در قاره آمریکا باشد که وفاداری خود را تغییر می‌دهد.

 آمریکا چین را از نظر دیپلماتیک به رسمیت می‌شناسد، اما روابط غیر رسمی با تایپه دارد و دولت بایدن گفته است که با تلاش‌ها برای تغییر وضعیت موجود در تایوان مخالف است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
تایوان باید به چین تعهد بده علیه اون اقدامی نمیکنه والا باید از همه سازمانهای جهانی اخراج بشه
آخرین اخبار