خانه نشینی معلولان و اماکنی که مناسب سازی نشده اند

مناسب سازی معابر و اماکن یکی از دغدغه‌های همیشگی معلولین است که خراسان جنوبی با آمار ۶۸ درصدی جایگاه نسبتا خوبی دارد، اما کافی نیست.

شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: خراسان جنوبی پارسال با ۶۳ درصد مناسب سازی بعد از قم رتبه دوم کشور در این مورد را داشت که امسال به ۶۸ درصد رسیده است که در وضعیت نسبتا خوبی هستیم، اما هنوز جای کار دارد.

او افزود: پارسال ۵۲ دستگاه و امسال ۵۵ دستگاه در بحث مناسب سازی برای معلولین ارزیابی شده اند و در رایزنی با آموزش و پرورش استثنائی نیز قرار بر این شد که ۲۷ مدرسه رفع نقص و مناسب سازی شود.

شرفی بیان کرد: طبق قانون حمایت از معلولین ساختمان‌های اداری، تجاری، دولتی، خصوصی و یا ساختمان‌هایی که در آن‌ها معلولین رفت و آمد دارند موظف به مناسب سازی هستند و در این جهت برای مهندسین و پیمانکاران دوره‌های آموزشی برگزار شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: در بحث ارزیابی مجتمع‌های بین راهی نیز ۲۸ مجتمع در قسمت‌های اولویت دار و پر تردد شناسایی شده و در حال مناسب سازی برای معلولین هستند.

او عنوان کرد: حتی در مورد خود بهزیستی نیز به طور مثال ۳۷ مرکز مثبت زندگی داریم که ۸۰ درصد آنان مناسب سازی هستند و باقی به علت جابجایی به مکان‌های دیگر از مناسب سازی درستی برخوردار نیستند که باید نسبت به انجام آن اقدام کنند.


بیشتر بخوانید


شرفی اظهار کرد: حتی در بحث مناسب سازی روستا‌ها برای معلولین نیز تأکید داریم و دیگر موردی که خواستار مناسب سازی هرچه زودتر هستیم در بحث داروخانه‌هاست که از علوم پزشکی خواسته ایم مجوز داروخانه‌هایی را که در مناسب سازی کوتاهی می‌کنند تا زمان رفع نقص تمدید نکند.

حمایت از کارفرمایانی که حامی اشتغال معلولین هستند

شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: به منظور تسهیل فرآیند اشتغال معلولین با افراد و کارفرمایانی که اقدام به جذب افراد معلول در مجموعه کاری خود می‌کنند همکاری لازم را داریم.

او افزود: به طور مثال ۲۳ درصد از ۳۰ درصد حق بیمه معلولین در زمان اشتغال را پرداخت می‌کنیم.

شرفی بیان کرد: همچنین برای جبران کارایی، تا ۵ سال ۵۰ درصد حقوق قانون کار را پرداخت می‌کنیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: امسال در استان ۵۰ سهمیه استخدامی برای بهزیستی داریم که معلولین هم می توانند از طریق سهمیه ۳ درصد خود در این آزمون شرکت کنند و آزمون مربوطه در شش ماهه دوم سال برگزار می‌شود.

او در پایان به بحث اربعین و اعزام معلولین به کربلا اشاره و عنوان کرد: اربعین امسال ۱۰۰ معلول به کربلا اعزام می‌شوند و همچنین ۲۴ زائر اولی از میان فرزندان بدون سرپرست با هزینه‌ بهزیستی استان، عازم پیاده روی اربعین هستند.

برچسب ها: مناسب سازی ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار