وزیر صمت:

زنجیره تکمیل ارزش افزوده در صنایع کوچک شکل می‌گیرد

علی آبادی گفت: زنجیره تکمیل ارزش افزوده در صنایع کوچک شکل می‌گیرد و شهرک‌های صنفی این تولیدات را عرضه می‌کنند.

عباس علی آبادی، وزیر صمت روز شنبه در آیین بهره برداری از فاز نخست شهرک صنفی صنعتی بوعلی ۲ همدان گفت: زنجیره تکمیل ارزش افزوده در صنایع کوچک شکل می‌گیرد و شهرک‌های صنفی این تولیدات را عرضه می‌کنند و اگر بین تولید، مصرف، واردات و صادرات با این دو ساختار هماهنگی ایجاد شود به موفقیت دست می‌یابیم.

وی ادامه داد:. بنابراین ایجاد شهرک صنفی مهم است و شهرک صنفی همدان با الگوی زیبای معماری موجود می‌تواند به عنوان الگو باشد.

علی آبادی با تاکید بر اینکه در نظام اسلامی بخش خصوصی به معنای دولت است اظهار داشت: شهرک‌های صنعتی وقتی خوشه، یکپارچه و در هم تنیده شدن در عین چابکی، مقاوم می‌شوند.

وی افزود: شهرک‌های صنفی همچنین می‌توانند در شرایط طوفانی از جمله مشکلاتی مالی از هم پشتیبانی کنند در عین حال فناوری‌ها را با هم به اشتراک بگذارند.

وزیر صمت با بیان اینکه توجه به بازار داخل کامل نیست بلکه صنوف باید نگاه به دور دست داشته باشند ادامه داد: از بازار داخل به خارج رفتن مهم است چراکه در بازرگانی و تجارت خارجی مزیت‌های نسبی شناخته می‌شود.

علی آبادی گفت: حضور در بازار برای این است که از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی همدیگر استفاده کنیم.

وی خواستار برگزاری جشنواره‌های تخصصی در این محل با هدف آشنایی مردم با ظرفیت‌های این شهرک صنفی و رونق این محل شد.

شهرک صنفی-صنعتی بوعلی در زمینی با مساحت کل ۵۰ هکتار در مجاورت فرودگاه همدان و در ۲ فاز در دست ساخت است.

فاز اول پروژه به مساحت ۳۰ هکتار و ۵۹۰ واحد صنفی شامل ۴۰۰ واحد صنفی توزیعی برای استقرار صنف بنکداران مواد غذایی، ۹۰ واحد صنفی توزیعی جهت استقرار صنف لوازم خانگی احداث شده و کلنگ زنی ۱۰۰ واحد صنفی صنایع دستی نیز به انجام رسیده است.

فاز توسعه به مساحت ۳۰ هکتار جهت استقرار سایر صنوف به تعداد ۲۵۰ واحد صنفی پیش بینی و با صنوف کیف و چرم، پوشاک و لوازم الکتریکی در قالب تفاهمنامه‌هایی دو جانبه در دست اقدام است.

مجموع اعتبار بخش دولتی و خصوصی در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است که از این میزان، ۱۰ هزار میلیارد ریال سهم بخش دولتی بوده که در بخش تملک اراضی و زیر ساخت‌های شهرک مشتمل مطالعات و طراحی، دیوار کشی شبکه معابر و زیر سازی آسفالت، تامین آب و شبکه‌های توزیع آب و جمع آوری فاضلاب، توزیع برق و روشنایی، شبکه گاز و ایستگاه تقلیل فشار گاز، شبکه مخابرات، شبکه هیدرولوژی و دفع آب‌های سطحی، فضای سبز و شبکه آبیاری، ایستگاه و ماشین آتش نشانی، پیاده رو سازی، تابلو و ساختمان نگهبانی هزینه شده است.

۹۰ هزار میلیارد ریال سهم بخش خصوصی بوده که برای احداث حدود ۱۴۰ هزار متر مربع واحد صنفی هزینه شده است.

کمک به مدیریت شهری برای حذف ترافیک سنگین در بافت مرکزی شهر، تکمیل زنجیره‌های تولید تا مصرف، تامین کالا‌های اساسی و لوازم خانگی در غرب کشور، توسعه اقتصادی استان و تبدیل کردن همدان به پایلوت و مرکز تجاری شاخص در منطقه و ایجاد زمینه صادرات ارزاق به عراق و اربیل اقلیم کردستان از اهداف اجرای طرح است.

با راه اندازی کامل این شهرک صنفی و صنعتی و تجمیع و تمرکز همه بنکداران مواد غذایی بازار در آن به عنوان هاب (قطب) اقتصادی منطقه تامین کننده کالا‌های اساسی و مایحتاج عموم استان‌های همجوار و غرب کشور شناخته شده تا بتواند به توسعه پایدار اقتصادی استان همدان کمک کرده و زمینه جذابی برای جذب سرمایه گذاران و گسترش کسب و کار‌ها فراهم آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.