آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی ابن سینا در فامنین

عملیات اجرایی پتروشیمی ابن سینا، با حضور وزیر صمت در منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد فامنین آغاز شد.

عباس علی آبادی، وزير صمت با اشاره به اینکه پتروشیمی ابن سینا با ۲۹۱ میلیون یورو اعتبار از محل منابع ارزی داخلی، صندوق توسعه ملی و آورده سهامداران در یکصد هکتار مساحت ساخته می‌شود، گفت: با تکمیل این طرح سالانه ۳۰۰ هزار تن اتیلن اکساید و زنجیره پایین دستی آن تولید خواهد شد.

او همچنین گفت: این طرح در یک بازه زمانی ۴ ساله تا سال ۱۴۰۶ تکمیل خواهد شد.

برای تامین ۳ میلیون متر مکعب آب موردنیاز پتروشیمی ابن سینا از پساب فاضلاب همدان استفاده خواهد شد.

وزیر صمت با بیان اینکه پروژه منطقه ویژه اقتصادی استان همدان از پروژه‌های سفر مقام معظم رهبری به این استان است، تاکید کرد: پتروشیمی ابن سینا آغاز راه است و در همدان با ظرفیت بی‌بدیلی که در توسعه فعالیت‌های صنعتی وجود دارد باید شهرک‌های صنعتی جدید و بزرگی ایجاد شود.

علی‌آبادی با بیان اینکه مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی استان همدان کشاورزی است، گفت: ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در کنار توسعه پتروشیمی در همدان می‌تواند صنایع زیادی را رونق دهد.

وی بیان کرد: از زمانی که فعالیت خود را آغاز کردم توانستم با همکاری همکارانم در وزارت صمت ۶۰ میلیارد یورو پروژه در کشور افتتاح کنم که همگی آن‌ها نتیجه بخش بوده و فعال هستند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در مراسم آغازین عملیات اجرایی پتروشیمی ابن سینا اظهار کرد: از استان اصفهان با بنده تماس گرفته شد و آقای سالک گفتند بنده ریش گرو می‌گذارم که این پتروشیمی ابن سینا در همدان ساخته می‌شود بر همین مبنا بود که شرکت مارون را آوردند و با هماهنگی استاندار در جلسه‌ای قرار شد در مدت زمانی ۳ ساله پروژه تمام شود.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذار پتروشیمی ابن سینا در همان جلسه قول داد تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان به حساب استان واریز کند و این اتفاق افتاد.

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان تاکید کرد: به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری پروژه قبل با حکم دادگاه باطل شده بود باید با حکم دادگاه هم بر می‌گشت که در این زمینه رئیس کل دادگستری همدان کمک ویژه کرد که جا دارد از وی تشکر ویژه کنم.

حاجی‌بابایی برخورداری از نعمت آب و برق و زیرساخت‌های بنیادی در منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد را از مزایای این منطقه از استان همدان دانست و گفت: هرچه اعتبار داشتیم برای این پروژه خرج کردیم به طوریکه ۲۵۰ میلیارد تومان خط گاز در این منطقه اقتصادی امکانپذیر شده است. این منطقه در عین حال که جزو مناطق مرحوم است، اما گران‌ترین منطقه استان نیز است. امروز در استان همدان نیازمند ثروت کلان هستیم.

وی بیان کرد: در استان همدان نیازمند نیروی کار هستیم به طوریکه بعد از عید در بازدیدی از چند کارخانه صنعتی تولیدی استان همدان متوجه شدم در همین ۱۸ کارخانه مورد بازدید قرار گرفته بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کارگر می‌خواهیم که متاسفانه نیست.

حاجی‌بابایی حضور مقامات در استان همدان در ایام‌مختلف سال را نشان دهنده در مسیر توسعه بودن استان همدان دانست و گفت: به حمدالله همدان یک پارچه است و مدیران دستگاه‌های اجرایی، استاندار و نمایندگان تعامل خوبی با یکدیگر دارند.

نماینده مردم‌همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ذخیره خوب کشف شده لیتیوم در استان همدان، اذعان داشت: لیتیوم قله بلند کشور است مه می‌تواند توسعه اقتصادی را رقم زند.

پتروشیمی ابن‌سینا انتظار مردم استان همدان برآورده می‌کند‌

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد حسین فلاحی دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس اظهار کرد: شهرستان فامنین از مناطق محروم کشور است و محرومیت در آن مشهود است.

وی افزود: توسعه و پیشرفت منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد و شروع فعالیت پتروشیمی ابن سینا، سالهاست جزو مطالبات و انتظارات مردم است که امروز در دولت سیزدهم اجرایی و عملیاتی می‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های خاص منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد که پتروشیمی ابن سینا در آن قرار دارد، بیان کرد: مسیر جاده‌ای که دسترسی به آن سهولت دارد، آزادراه و راه آهن در کوتاه‌ترین مسیر دسترسی منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد قرار دارد که از ظرفیت‌های مهم این منطقه به شمار می‌رود.

فلاحی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی در نقطه‌ای قرار دارد که ملتی مذهبی انقلابی در آن زندگی می‌کنند، عنوان کرد: فامنین ظرفیت‌های زیادی دارد، اما واقعا محرومیت‌هایی دارد که باعث شده مهاجرت در این شهرستان نرخ بالایی داشته باشد. 

وی تاکید کرد: نبود شرایط مناسب برای ایجاد اشتغال و پایین بودن ضریب ظرفیت کار جوانان این منطقه و شهرستان را مجبور به مهاجرت کرده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: کارخانه آهنگ اسفنجی از دیگر پروژه‌های بزرگ شهرستان فامنین است که نیازمند رسیدگی و توجه جدی است.

وی با اشاره به شهرستان قهاوند در همسایگی منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد اشاره کرد و افزود: در قهاوند هم به خاطر معدن بالای کشف شده امکان این ظرفیت وجود دارد که استان همدان و خاصه شهرستان قهاوند در لیست صنایع بزرگ معدنی دنیا قرار گیرد و از محرومیت خارج شود.

فلاحی افزود: برای پروژه پتروشیمی ابن سینا ۲۰۰۰ میلیارد سرمایه گذار جذب شده که انتظار داریم با این جذب سرمایه پروژه سرعت بالاتری داشته باشد.

وی تاکید کرد: در سالیان گذشته ۳۰ هزار تا ۹۰ هزار اشتغالزایی جهان آباد به مردم وعده داده شده که طول کشیده و انتظار مردم را به سر رسانده بنابراین انتظار داریم این واحدپتروشیمی هرچه زودتر وارد مدار تولید شود. 

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: ظرفیت و سابقه اجرایی که وزیر صمت دارد این انتظار را ایجاد می‌کند که به فامنین و منطقه ویژه جهان آباد نگاه ویژه داشته باشند و باعث ایجاد مسیری سهل برای توسعه اقتصادی در این منطقه از استاندهمدان شوند.

به گزارش تسنیم، محل احداث پتروشیمی ابن سینا منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد واقع در شهرستان فامنین از توابع استان همدان است.

محصول نهایی این پروژه ۱۱ هزار تن در سال (MGE) مونو اتیلن گلایکول، ۱۱۰۱ هزار تن در سال (ETX) انواع اتوکسیلات ها، ۵۶ هزار تن در سال (GE) گلایکل اتر و ۳۲ هزار تن در سال (MDEA) و متیل دی اتانول آمین (EA) اتانول آمین است.

این پروژه پتروشیمی ابن‌سینا که در سال ۸۳ با سفر مقام معظم رهبری تصویب شد، اما با گذشت سال‌های طولانی مغفول مانده بود که حالا با حمایت دولت سیزدهم در منطقه صنعتی جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.