ادامه جنجال‌ها درباره رهاسازی پساب‌های هسته‌ای نیروگاه ژاپن

مقامات کره جنوبی از گفتگوی مقامات این کشور با ژاپن درباره دفع آب‌های آلوده به مواد رادیواکتیو خبر داد.

یون هیون سو، رئیس دفتر تغییرات اقلیمی، انرژی، محیط زیست و امور علمی وزارت امور خارجه کره جنوبی، روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش و ژاپن درباره طرح سئول برای دفع آب آلوده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی (NPP) گفتگو‌های بیشتری خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری ژاپن، یون در یک نشست مطبوعاتی گفت که دو کشور این مذاکرات را از طریق یک تماس ویدیویی انجام خواهند داد. یون توضیح داد: اجلاس امروز برای نهایی کردن جزئیاتی است که مورد بحث قرار گرفته است.

در گفتگو‌های پیشین، یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی از فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن خواسته بود تا کارشناسان کشورش را در فرآیند رهاسازی آب آلوده مشارکت دهد. این در حالیست در هفته‌های اخیر چین و روسیه به طور رسمی طی یک نامه مشترک که حاوی ۳ لیست شامل سوالات فنی پیرامون تصمیم توکیو برای رهاسازی آب‌های آلوده به رادیواکتیو به اقیانوس می‌شود را به ژاپن تحویل دادند. 

وزارت خارجه چین بار دیگر با طرح ژاپن برای رهاسازی آب حاوی رادیواکتیو به اقیانوس مخالفت کرده و این اقدام را خطری برای آلوده شدن جهان به مواد هسته‌ای خواند. در بیانیه پکن آمده است: ما شاهد آن بودیم که ژاپن طی دو سال گذشته از مذاکره پیرامون انجام سایر اقداماتی که می‌تواند برای نابودی آب‌های حاوی رادیواکتیو ایمن‌تر باشد، اجتناب کرده است. توکیو به هیچ عنوان به نگرانی‌های ما توجه نمی‌کند.

ژاپن در مقابل می‌گوید آب‌های حاوی رادیواکتیو حاصل از حادثه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما طی فرآیند‌های فنی تصفیه شده و رهاسازی آن‌ها در آب اقیانوس تهدیدی برای کشور‌های منطقه نیست. رسانه‌های محلی ژاپن گزارش داده اند توکیو در نظر دارد از اواخر ماه جاری میلادی (اوت) و یا اوایل ماه سپتامبر فرآیند رهاسازی آب‌های آلوده به رادیواکتیو را در اقیانوس آغاز کند. اقدامی که با واکنش چین و کره جنوبی همراه بوده و پکن وعده داده است به عنوان بزرگترین مشتری غذا‌های دریایی ژاپن، ورود این محصولات به کشور را ممنوع می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار