در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پیش‌قدم شدن بهزیستی در برپایی هیئت‌های مخصوص ناشنوایان

حجت‌الاسلام باباخانی گفت: سازمان هیئت و تشکل‌های دینی با هماهنگی سازمان بهزیستی کمک می‌کند تا برای قشر‌های مختلف بهزیستی هیئت برگزار شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی درباره برگزاری هیئت‌های افراد دارای محرومیت گفت: برای اینکه ناشنوایان از عزاداری و توسل به اهل بیت (ع) فاصله نگیرند، بهزیستی هیئت‌هایی را برگزار می‌کند. از آنجایی که این عزیزان صدا را نمی‌شنوند، در کنار مداح یک نفر با علامت اشاره نوحه‌ها را اجرا می‌کند.

حجت‌الاسلام باباخانی ادامه داد: بهزیستی در بعضی از استان‌ها هیئت‌هایی برای ناشنوایان تشکیل داده است. بعضی از این هیئت‌ها دوره‌ای و بعضی‌های دیگر ثابت است. سازمان هیات و تشکل‌های دینی با هماهنگی معاونت فرهنگی سازمان بهزیستی کمک می‌کند تا برای قشر‌های مختلف بهزیستی هیئت برگزار شود. 

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی درباره برگزاری هیئت‌های اقلیت‌های دینی و غیر شیعه در محرم امسال گفت: اقلیت‌های مذهبی بخصوص مسیحیان نسبت به برگزاری هیئت‌ها و حضرت قمربنی هاشم (ع) علاقه خاص دارند. آن‌ها در روز تاسوعا مراسم‌های زیادی برگزار و نذورات زیادی پخش می‌کنند. حتی برادران اهل تسنن ما در شهر‌های مختلف بخصوص استان کردستان و گلستان مراسم‌های عزاداری به یاد امام حسین (ع) برپا کردند و نذورات پخش کردند.

وی با بیان اینکه معمولاً غیر شیعیان در جلسات هیئت‌های کشور شرکت می‌کنند و اینگونه نیست هیئت‌های ما فقط جای شیعیان باشد، بیان کرد: حتی یهودیان و زرتشتیان در هیئت‌های شیعیان شرکت می‌کنند. از آنجایی که خیمه امام حسین (ع) برای عام است و برای همه انسان‌ها پیام دارد، ما باید در برگزاری مراسم‌ها مراعات کنیم. به عنوان مثال، مراسم شیرخوارگان در ۸۰۰۰ نقطه در دنیا برگزار شد و نزدیک به ۵۰ کشور این مراسم را داشتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی درباره برگزاری هیئت‌های اقلیت‌های مذهبی و افراد دچار محرومیت در سطح کشور گفت: اقلیت‌های مذهبی، عزیزان اهل سنت و افرادی مانند ناشنوایان، نابینایان و معلولان که دچار محرومیت هستند، هیئت‌های خاص خود را دارند. ما تلاش می‌کنیم، تعداد هیئت‌ها را افزایش دهیم. وقتی شما می‌توانید الگوی موفقی از هیئت ناشنوایان را ارائه دهید، ناشنوایان هر شهر و دیاری به این فکر می‌افتند، چرا ما این هیئت را برپا نکنیم. خاصیت الگوسازی هیئت‌ها این است. صنوف و گروه‌های مختلف باید بتوانند نقش خود را در بارگاه ملکوتی اهل بیت (ع) ایفا کنند.

برچسب ها: ناشنوایان ، بهزیستی ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار