به همت محققان دانشگاه بیرجند؛

وقتی پای نانو تکنولوژی به تصفیه آب باز می‌شود

استفاده از نانوذرات، هزینه‌های تصفیه آب و پساب، تولید آلاینده‌های ثانویه و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

فناوری نانو یکی از بخش‌های در حال توسعه در اقتصاد پیشرفته بوده و می‌تواند در کنار ایجاد بستر‌های جدید، زمینه توانمندسازی و رقابتی‌شدن صنایع موجود در کشور را نیز فراهم سازد و بخش‌های حیاتی کشور از جمله صنعت آب و فاضلاب رشد و تغییرات چشم‌گیری را ایجاد کند.

شمشیرگران محقق جوان دانشگاه بیرجند با بیان این‌که پس از شروع فعالیت بر روی نانوذرات آهن صفر در تصفیه آب، ارزان قیمت بودن این ذرات، فروانی و در دسترس بودن آهن و ... منجر به افزایش انگیزه برای ادامه این تحقیقات شده است، گفت: این طرح با هدف کاهش آلاینده‌های پساب معادن و باکاتالیزوری پیشرفته حاوی نانوذرات آهن گسترش پیدا کرد و نتایج عالی در کاهش آلاینده‌های معدنی در مقیاس آزمایشگاهی را نشان داده است.

او افزود: هزینه‌های تصفیه آب و پساب با کمک این نانوذرات نسبت به سایر روش‌های تصفیه کمتر است و تولید آلاینده‌های ثانویه و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

این محقق جوان استان ادامه داد: مقوله‌های تحقیقاتی، چون کاربرد نانوذرات در کاهش آلاینده‌های مختلف از آب و فاضلاب هم‌چنان رو به رشد و درحال گسترش است و امید است دانشگاه بیرجند نیز در پیمودن ادامه این مسیر حامی دانشجویان علاقه‌مند باشد.

شمشیرگران بیان کرد: یکی از بحث‌های چالش برانگیز در کاهش آلاینده‌ها از منابع آب، قیمت تمام شده روش‌ها و تجهیزات تصفیه و تشکیل آلاینده‌های ثانویه است که مانعی جدی در تصفیه آب و فاضلاب است.

گفتنیست شمشیرگران با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت منابع آب به عنوان دانشجوی استعداد درخشان دانشگاه بیرجند از سال ۹۸، مشغول به پژوهش در ارتباط با تأثیر نانو ذرات آهن صفر ساپورت شده بر روی بایوچار و پشتیبانی شده با و پلی وینیل پیرولیدن در کاهش آلاینده‌ها از آب است.

این محقق در آزمایشگاه هیدرولیک گروه عمران دانشگاه بیرجند نیز با راهنمایی دکتر اکبرپور به بررسی تأثیر نانوذرات مذکور در کاهش آلاینده‌ها از آب زیرزمینی در مقیاس بزرگ پرداخت و به نتایج قابل‌ملاحظه‌ای در کاهش آلاینده‌ها از آب رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.