پیشنهاد لیبی برای همکاری در پرونده امام موسی صدر در قبال آزادی پسر قذافی

دادستان کل لیبی با پیشنهاد همکاری مشترک در پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر، از مقامات قضایی لبنان خواست تا پسر قذافی را آزاد کنند.

الصدیق الصور، دادستان کل لیبی از مقامات قضایی لبنان خواست تا هانیبال قذافی، پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی را در ازای همکاری در پرونده امام موسی صدر آزاد کنند  به ویژه که وضعیت وی نیاز به مراقبت‌های پزشکی ویژه دارد.

به گزارش روسیاالیوم، الصدیق الصور از مقامات لبنانی درخواست کرد که سازوکار‌های تحویل هانیبال قذافی به لیبی را مطابق با رویه‌های تعیین شده در قوانین کیفری لبنان اجرا کنند یا امکان خروج او به کشوری دیگر برای پناهندگی را تامین کنند.

دادستان کل لیبی با پیشنهاد همکاری مشترک در پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر و دو تن از یارانش، خواستار ارائه درخواست کمک حقوقی دادستانی عمومی لیبی شد که شامل ارزیابی مقامات قضایی لبنان برای رویه‌هایی است که می‌تواند به این موضوع کمک کند. 

دادستان کل این کشور در این درخواست توضیح داد: «با توجه به چالش ناشی از تحقیقات ناپدید شدن امام موسی صدر و دو تن از یارانش ما متوجه هستیم که می‌توان با انجام همکاری‌های قضایی منصفانه و چارچوب‌دار بین دادسراهای دو کشور بر این چالش فائق آمد.»

الصدیق الصور همچنین از دادستان عمومی لیبی خواست تا در مورد شنیدن اظهارات هانیبال قذافی، با او در مورد اطلاعاتی که ارائه کرده است گفتگو کند، اطلاعاتی را که او پنهان کرده است، کشف کند و سپس به مقامات لبنانی ارائه دهد. 

او افزود: "این الزام قانونی مانع از اقدام داخلی علیه وی نمی‌شود"، بنابراین او درخواست کرد "جزئیات حقایق منسوب به مقامات متهم لیبی در پرونده شماره یک سال ۱۹۸۰ که حکم بازداشت آنها به صورت غیابی صادر شده است به دادستانی عمومی لیبی ارائه شود تا دادستانی بتواند اظهارات آنها را در این باره شنیده و نتایج را در زمان‌های مناسب به مقامات لبنانی ارائه دهد."

واکنش وکیل خانواده امام موسی صدر 

شادی حسین، وکیل خانواده امام موسی صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد: رسانه‌ها نامه‌ای را که توسط قاضی «الصدیق الصور» دادستان کل لیبی صادر شده بود، منتشر کرده‌اند که شامل مطالب نادرست و عجیب است و ما ناگزیر به یادآوری دو نکته به قاضی الصور هستیم.

به گزارش المنار، او تصریح کرد: نخست این خود قاضی الصور بود که پرونده بزرگ ربودن امام صدر و دو همراه ایشان در سال ۲۰۱۶ را به همراه اسناد و مدارک مربوط به کشتار جمعی توسط هانیبال معمر قذافی را به کمیته رسمی پیگیری پرونده تحویل داد.

او افزود: دوم اینکه به نظر می‌رسد قاضی فراموش کرده که یک تفاهم نامه میان لبنان و لیبی در سال ۲۰۱۴ درباره همکاری قضایی در پرونده ربودن امام موسی صدر و همراهانش امضا شده است. در هر صورت پس از قطع ناگهانی ارتباط با طرف لبنانی، از پیشنهاد همکاری جدیدی که لیبی مطرح کرده تشکر می‌کنم.

او همچنین گفت: از مقامات رسمی لیبی می‌خواهیم تا اوضاع را به روال معمول خود درآورده و به وظایف خود در پرونده ناپدیدشدن امام موسی صدر و همراهانش عمل کنند تا آن‌ها در صحت کامل به آغوش ما بازگردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۰۰:۴۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
امام موسی صدر و حاج احمد متوسلیان. طاق می زنیم با هانیبال.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۴۳ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
انشاله راز این جنایت ضد بشری آشکار وعواملین آن مجازات
و رسوا وروسیاه همیشه ی تاریخ ومطرود تمام آزادیخواهان
و و محکوم شدن آن در تمام ادوار بشری تا ابدالدهر شود.
آخرین اخبار