اعزام هیاتی از کشور‌های آفریقایی به نیجر برای پایان کودتا

بلوک کشور‌های منطقه غرب آفریقا اقدام به اعزام هیاتی به نیجر به منظور پایان بخشیدن به کودتای نظامی در این کشور کرد.

کودتا در نیجر بار دیگر باعث موجی از بی ثباتی در این کشور غرب آفریقا شد. نیجر که یکی از غنی‌ترین کشور‌های جهان از منظر ذخایر طبیعی به ویژه اورانیوم است اکنون با کودتای نظامی علیه رئیس جمهور طرفدار غرب با تحریم‌های بین المللی مواجه شده است. با این حال، کشور‌های منطقه به دنبال میانجیگری به منظور پایان بخشیدن به شرایط وخیم سیاسی این کشور هستند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بلوک کشور‌های منطقه غرب آفریقا موسوم به اکوواس (ECOWAS) امروز (چهارشنبه) از اعزام هیات نمایندگی به نیجر به منظور رایزنی با رهبران کودتاگر در این کشور خبر داد. این اقدام در حالی انجام می‌شود که وزرای دفاع کشور‌های همسایه این کشور در نیجریه اقدام به برگزاری نشست کردند. 

اکنون کشور‌های حوزه آفریقای غربی به دلیل کودتا در نیجر اقدام به اعمال تحریم‌های گسترده علیه این کشور کرده اند و خواستار بازگشت محمد بازوم، رئیس جمهور نیجر به قدرت هستند. 

عبدالفتاح موسی، کمیسر گروه اکوواس در امور سیاسی، امنیتی و صلح اعلام کرد: گزینه نظامی برای مداخله در نیجر آخرین گزینه در این زمینه است. با این حال، ما در حال آمادگی برای هر احتمالی هستیم. ما نیازمند آن هستیم که نشان دهیم تنها به دنبال شعار دادن و تهدید کردن نیستیم و در صورت نیاز عمل نیز می‌توانیم بکنیم. 

ریاست هیات اعزامی به نیجر بر عهده عبدالسلام ابوبکر است که پیش‌تر فرماندهی نظامی نیجریه را بر عهده داشته است. او مسئول مذاکره با رهبران نظامی کودتاگر در نیجر بوده و قرار است نقطه نظر‌های کشور‌های همسایه را به اطلاع طرف مقابل برساند. 

در حالی بلوک کشور‌های آفریقای غربی از گزینه نظامی برای بازگرداندن رئیس جمهور نیجر به قدرت خبر می‌دهند که دو کشور مالی و بورکینافاسو پیش‌تر با صدور بیانیه‌ای با حمایت از کودتای رخ داده در نیجر، هشدار دادند هرگونه مداخله نظامی در این کشور به معنای اعلام جنگ با این دو کشور خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
غربی ها چکاره سیاهپوست هاهستند که دخالت میکنند.برده داری هنوز تموم نشده ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
همه تلاش‌ کشورها فقط باید برای برگزاری انتخابات آزاد تو نیجر باشه
آخرین اخبار