موافقت کرواسی با صادرات غلات اوکراین از طریق بنادرش

وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد کرواسی برای صادرات غلات اوکراین از طریق بنادر خود در رود دانوب و دریای آدریاتیک موافقت کرده است.

دیمیتری کولبا پس از دیدار به گرلیچ رادمانُ وزیر خارجه کرواسی در کی‌یف گفت: ما در حال ایجاد مسیر‌های کارآمدی از بنادر و استفاده مطلوب از این فرصت هستیم. هر کمکی به ازسرگیری صادرات و هر دری که باز شود، یک کمک واقعی و موثر به امنیت غذایی دنیا خواهد بود.

به گزارش  رویترز،  قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشور‌های وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید. دولت ترکیه طی دو ماه اخیر برای تمدید مجدد این قرارداد تلاش کرد، ولی به علت نارضایتی روسیه از اجرای مفاد مورد نظر مسکو، تمدید آن به حالت تعلیق درآمد چرا که روسیه می گوید این توافق برای مقاصد بشردوستانه اجرا نمی‌شد و صرفا به منظور ثروتمند کردن آمریکا و اروپا بود.

رئیس جمهوری روسیه در یادداشتی در این خصوص نوشت که در طول حدود یکسال اجرای توافق غلات، ۳۲.۸ میلیون تن محموله از اوکراین خارج شد که بیش از ۷۰ درصد آن به کشور‌های ثروتمند رفت و تنها کمتر از یک میلیون تن محموله به فقیرترین کشور‌های آفریقا رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار