صف‌هایی که در شهرستان خدابنده برکت دارد

این روزها همزمان با موعد برداشت گندم در شهرستان خدابنده، صف های فروش این محصول در مقابل مراکز خرید تضمینی به چشم می خورد.

شهرستان خدابنده در جنوب استان زنجان واقع شده و با بیش از پنج هزار کیلومتر مربع وسعت، یک چهارم مساحت استان را به خود اختصاص داده است.

این شهرستان با پنج بخش، هفت شهر و بیش از ۲۲۰ روستای دارای سکنه، ۱۶۴ هزار نفر جمعیت دارد.

شهرستان خدابنده یک ششم اراضی دیم و آبی استان زنجان را در خود جای داده است.

خدابنده قطب مهم کشاورزی استان زنجان محسوب می شود و کانون اصلی تولید محصولات راهبردی همچون گندم، سیب زمینی و حبوبات در این استان است.

فرماندار خدابنده گفت: امسال ۱۲۵ هزار هکتار از زمین‌های خدابنده به کشت گندم دیم اختصاص یافته است که این موضوع نقش موثری در تامین نیاز استان زنجان به این محصول ایفا می‌کند.

جواد تاراسی افزود: علاوه بر کشت دیم، پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های شهرستان نیز به کشت آبی گندم اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه تولید امسال گندم در خدابنده حدود ۱۸۰ هزار تن برآورد می شود، اظهار کرد: این میزان بالغ بر نیمی از کل تولید گندم استان است.

تاراسی به استقبال کم نظیر کشاورزان خدابنده ای در فروش گندم به مراکز خرید تضمینی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۷۵ هزار تن از محصول گندم شهرستان خریداری شده است و این روند همچنان تا پایان موعد برداشت ادامه دارد.

فرماندار خدابنده گفت: مسوولان استان با جدیت پیگیر تسویه حساب به روز با کشاورزان هستند که محصول گندم برداشتی خود را به نرخ تعیین شده تضمینی به مراکز خرید تحویل می دهند.

تاراسی، نرخ خرید تضمینی گندم تعیین شده در سال جاری را برای هرکیلوگرم ۱۵ هزار تومان ذکر و تاکید کرد: با خرید گندم مازاد بر نیاز و به روز شدن پرداخت قیمت محصول خریداری شده، کشاورزان برای تحویل گندم به مراکز خرید بیش از پیش ترغیب می شوند.

در سال زراعی گذشته به میزان ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل خرید تضمینی گندم به کشاورزان استان پرداخت شد که هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن برای کشاورزان خدابنده بود.

از کل پنج هزار و ۱۵۱ کیلومتر مربع مساحت شهرستان خدابنده، ۳۵۹ هزار هکتار زمین کشاورزی و ۱۵۰ هزار هکتار نیز مراتع و اراضی ملی است و سالانه بیش از ۶۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی توسط ۲۳ هزار بهره بردار در این شهرستان تولید می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.