نشست تخصصی آسیب شناسی وضعیت ناوگان اتوبوس شهری در کلان شهر‌های کشور

نشست تخصصی آسیب شناسی وضعیت ناوگان اتوبوس شهری در کلان شهر‌های کشور با حضور جمعی از مدیران حوزه حمل ونقل برگزار شد.

نشست تخصصی «آسیب‌شناسی وضعیت ناوگان اتوبوس شهری در کلان‌شهر‌های کشور» با حضور جمعی از مدیران حوزه حمل‌ونقل کلان‌شهر‌های کشور و پژوهشگران دفتر مطالعات زیربنایی و دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

این نشست در ادامه سلسله جلسات و بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه حمل‌ونقل عمومی شهری و با هدف تدقیق اطلاعات و تکمیل چالش‌های احصا شده در این حوزه با مشارکت خبرگان استان‌های مختلف کشور برگزار گردید.

در ابتدای این نشست، پژوهشگران مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به ارائه خلاصه‌ای از نتایج بررسی‌ها و پژوهش‌های خود در چهار محور تأمین منابع مالی حمل‌ونقل عمومی، چالش‌های خرید و واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی، نارسایی‌های موجود در برنامه‌ریزی حمل‌ونقل عمومی و الگو‌های خصوصی‌سازی در حوزه یاد شده پرداختند.

در ادامه، مدیران حوزه حمل‌ونقل و اتوبوسرانی کلان‌شهر‌های مشهد، شیراز، تهران، اصفهان، اهواز و کرج، ضمن بیان وضعیت کمی و کیفی ناوگان اتوبوسرانی شهر‌های یاد شده، به تشریح نقطه نظرات و راهکار‌های پیشنهادی برای رفع چالش‌های این حوزه پرداختند.

از موضوعات مهم مورد بررسی در این نشست، ناپایداری کمک‌های دولتی طی یک دهه اخیر در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بوده است. همچنین چالش‌های آتی مانند کمبود راننده، تأمین منابع مالی برای تهیه ناوگان جدید، خرابی‌های زیاد به دلیل کیفیت پایین تولیدات جدید برخی از شرکت‌های خودروساز داخلی و کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه برنامه‌ریزی حمل‌ونقل مورد بررسی قرار گرفت.

افزون بر این، موضوع رایگان شدن استفاده از خدمات حمل‌ونقل عمومی و مزایا و معایب پیشبرد این راهبرد مورد بحث قرار گرفت. جمع‌بندی نظرات کارشناسی در این نشست، تأکید بر فقدان مطالعات کافی در موضوع یاد شده و عواقب جبران‌ناپذیر تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده در این حوزه بر امکان برنامه‌ریزی و ارائه خدمات کارآمد حمل‌ونقل عمومی بوده است. /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار