آسیب‌شناسی طلاق و طلاق عاطفی

«همسرگزینی نادرست»، «نقص دانش و مهارت همسران»، «عملکرد نامطلوب همسران» و «شرایط نامطلوب اقتصادی» متهمان اصلی پرونده دلایل طلاق‌ها است.

طلاق؛ پایان‌دادن به امیدی است که به هزار آرزو شکل واقعیت به خود گرفته‌بود. طلاق، پدیده‌ای اجتماعی که نیازمند واکاوی است تا دلایل و چرایی آن شفاف و برای آن راهکار‌هایی اساسی و بنیادی تعریف کرد؛ زیرا طلاق پایان دادن به زندگی زیر یک سقف و به معنایی دیگر از هم پاشیدگی یک خانواده است.

خانواده، نهادی که بنیان جامعه را شکل می‌دهد، بنابراین نجات راه اجتماع را باید در نهاد کوچک، اما اساسی‌اش جست‌وجو کرد. ازدواج و طلاق بی‌شک تاثیراتی گسترده در روند رشد جمعیت و تغییرات ساختار خانواده نقش مهمی به عهده دارند؛ نقشی که گویی در گذشته با دوام زندگی‌های مشترک شهود بیشتری داشت و در دهه‌های اخیر با تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... و متاسفانه ریختن قبح طلاق، به حاشیه کشیده شده‌است.
 
طلاق عاطفی بعد از متغیر‌های روان‌شناسی
«همسرگزینی نادرست»، «نقص دانش و مهارت همسران»، «عملکرد نامطلوب همسران» و «شرایط نامطلوب اقتصادی» متهمان اصلی پرونده دلایل طلاق‌ها است؛ دلایلی که از نتایج پژوهش‌ها در دو دهه اخیر به دست آمده و قابل تامل‌اند، هرچند نباید ناامید بود، چون می‌توان با اجرای دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای از سوی نهاد‌های مسئول، الزام همسران به شرکت در آن و همچنین در نظر گرفتن ضمانت اجرای قانونی مناسب، گام‌هایی در کاهش پدیده طلاق برداشت.

در دو دهه اخیر پژوهش‌هایی که حول محور طلاق انجام شده‌است موضوعاتی همچون طلاق عاطفی، متغیر‌های روان‌شناسی و طلاق، متغیر‌های اجتماعی و طلاق، مسائل حقوقی طلاق، طلاق توافقی، مقایسه وضعیت اشخاص طلاق‌گرفته و عادی، فرزندان طلاق، طلاق به عنوان عامل و نتیجه آسیب‌ها، نگرش به طلاق، سبک زندگی افراد طلاق‌گرفته و تجربه زیسته زنان مطلقه مورد توجه قرار گرفته‌است.

گرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین موضوعی که در مطالعات به آن پرداخته شده «طلاق عاطفی» است. طلاق عاطفی ۱۸.۵درصد پژوهش‌ها را به خود اختصاص داده و رتبه دوم را بعد از موضوع «متغیر‌های روان‌شناسی» مثل سازگاری، تنظیم هیجانی، هوش هیجانی، اضطراب، افسردگی به خود اختصاص داده‌است.

نبود‌مهارت و خلأ‌های پرنشده 
خانواده، ابتدایی‌ترین و از لحاظ گستردگی، جهان‌شمول‌ترین نهاد اجتماعی به حساب می‌آید. به باور پژوهشگران خانواده از نخستین نظام‌های نهاد عمومی و جهانی است که برای بقای جامعه ضرورت تام دارد. روابط مناسب در جامعه بی‌شک ریشه در روابط خانواده‌ها دارد و این یعنی هر اندازه روابط درون خانواده مناسب‌تر باشد، جامعه از ثبات و استحکام بیشتری برخوردار است.

به باور مریم دهقان، مشاور خانواده نداشتن‌مهارت و خلأ‌های موجود در زندگی مشترک، عوامل مهمی در مسأله طلاق است. به اعتقاد او، هر دوی این مسائل دخیل بوده، اما در اولویت‌بندی، خلأ‌ها در درجه اول قرار دارد. در میان زوجین، زوج‌هایی را داریم که مهارت و تکنیکی را نیاموخته‌اند و حتی از هوش بالایی هم برخوردار نیستند، اما در مدیریت زندگی مشترک‌شان موفق‌اند. به باور این مشاور خانواده، در گام نخست خلأ‌های عاطفی قرار دارد و بعد داشتن مهارت‌ها اهمیت می‌یابد.

مسئولیت‌پذیر نبودن زوجین و... 
بررسی پرونده‌های طلاق و گفته‌ها و شنیده‌ها گویای این مسأله است که مسئولیت‌پذیر نبودن زوجین، کمبود مهارت‌های سازش، رضایت نداشتن از روابط جنسی، خیانت، اعتیاد و بیکاری عوامل افزایش طلاق در جامعه هستند، البته در موارد بسیاری نارضایتی جنسی و برآورده نشدن نیاز‌های زوجین یکی از دلایل اصلی این موضوع است، اگرچه هنوز پژوهش و تحقیق دقیقی در این مورد صورت نگرفته و آمار دقیقی از این عامل در دست نیست.

یکی از دلایل طلاق را شاید بتوان در تغییر نگرش زوجین جوان در قیاس با نسل‌های گذشته جست‌وجو کرد، به واقع آستانه تحمل زوج‌ها پایین آمده‌است: «مشکلات بخشی از زندگی مشترک محسوب می‌شوند، اما نسل جدید در برابر مشکلات می‌گوید چرا باید دندان سر جگر بگذارم و این زندگی را ادامه بدهم؟ در حالی که نسل‌های گذشته حتی به آن فکر هم نمی‌کردند.» به باور دهقان، نباید نسبت به طلاق حساسیت بالایی نشان داد، چون اگر زوجین تصمیم به طلاق داشته‌باشند این اتفاق می‌افتد. شاید تنها کمی آن‌ها را بتوانیم عقب بیندازیم و به سمت طلاق پنهان یا همان طلاق عاطفی هدایت کنیم. 

دلایل طلاق‌
۱- همسرگزینی نادرست
۲- نقص دانش و مهارت همسران
۳- عملکرد نامطلوب همسران
۴- شرایط نامطلوب اقتصادی

منبع: جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۴ تير ۱۴۰۲
بی بندوباری زن ومرد باعث طلاق می شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۲۴ تير ۱۴۰۲
استاد چجوری تشخیص دادی بی بندو باری علت اصلی طلاقه؟خودت تنها فهمیدی؟عموجان انگار تو این کشور زندگی نمیکنی؟از گرونی و فقر بیخبری؟ضمنا بیشتر مواقع این آقایونن که با رفتارهای نامناسبشون باعت ذله شدن زنها میشن.....والله الان دیگه طلاق ثبتی نگیرن اکثرا عاطفیشو گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۴ تير ۱۴۰۲
سلام.مسئولان اگر به فکر مردم هستید،واردات خودروی صفر و کارکرده زیر ۱۸۰۰cc کم مصرف ایمن،همچنین هیبریدی برقی، بدون تعرفه گمرکی و یا باتعرفه دو درصد برای همه مردم ایران آزاد کنید،در قبال فقط نصف پول نفتی که به کشورهای پیشرفته صادر می کنید خودرو وارد و بدون تعرفه به مردم بفروشید،کافیست به مدت یکسال این کار رو انجام بدید تا کمبود دومیلیون خودرو در کشور جبران شود و گرانی دههابرابری و انحصار و بی کیفیتی شکسته شود،قطعا کشورهای خارجی خواهان نفت از این طرح نفت در برابر خودرو و کالاهای ضروری استقبال خواهند کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۴ تير ۱۴۰۲
ازدواج در ایران = مصیبت
Iran (Islamic Republic of)
Hossein
۱۱:۰۷ ۲۴ تير ۱۴۰۲
خیلی بده طلاق عاطفی زیر یک سقف باید تجربه اش داشت تا به عمق موضوع برسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۴ تير ۱۴۰۲
کاش قوانین آنقد سخت گیری نکنه ..چون فقط کلی هزینه رو دست ما گذاشته و طلاق رو فرسایشی میکنه.. در انتها ک به طلاق میرسن..پس آنقدر اذیت نکنن با این قوانین.. اکثرشم که به نفع آقایون وضع کردن..
Iran (Islamic Republic of)
hamid
۰۹:۵۰ ۲۴ تير ۱۴۰۲
سلام
یکی از دلایلی که الان باب شده ، قوانین ضعیف هست ، خانم با مهریه سنگین بدون هیچ دلیل مستند و قانع کننده ایی زندگی مشترک رو ترک میکنه و بعد سه چهار سال با این استدلال که من کراهت دارم از شوهر و این جدایی طولانی و مفارقت باعث آسیب های بعدی میشه و... که متاسفانه دادگاه هم حکم به طلاق صادر میکنه و خانم هم میره برا گزینه بعدی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۴ تير ۱۴۰۲
چقدر بی غیرتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۴ تير ۱۴۰۲
از اینجور خانم ها با همچین رویه ای هستن ولی خیلی از خانم ها هم هستن ک دارن همه چیزو تحمل میکنن ،دنبال مهریه هم نیستن.. خیلی از مردها یکاری میکنن ک زن فقط میخواد با طلاق به آرامش برسه و از اینهمه رنج فرار کنه..وگرنه اکثر زن ها فقط بخاطر دریافت محبت و علاقه ازدواج میکنن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۴ تير ۱۴۰۲
مردها همین جوری پروهستند واویلا اگ مهریه برداشته بشه درضمن هروقت حق طلاق حضانت فرزند وخروج ازکشوربردارید اونوقت مهریه روحذف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۴ تير ۱۴۰۲
«همسرگزینی نادرست»، «نقص دانش و مهارت همسران»، «عملکرد نامطلوب همسران» و «شرایط نامطلوب اقتصادی» متهمان اصلی پرونده دلایل طلاق‌ها است.
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۹:۳۰ ۲۴ تير ۱۴۰۲
جهان بازیچه دست زوجهای ایرانی نیست زوجها بایدتوجه کنند زندگی خود را براساس اصراف و اشرافی گری و بی تدبیری و فراراز سختی شکل ندهند
این فرارازسختی خیلی مهمه چون فرارازسختی باعث انحراف مسیرزندگی ازجاده آسفالت به جاده های خطرناک ودره میشه
**********************
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۴ تير ۱۴۰۲
اگ اقتصاد درست بشه هفتاد تا هشتاد درصد طلاقها کم میشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۴ تير ۱۴۰۲
وقتی تشکیل یک کانون این همه مشکلات دارد چرا اصرا برتشکیل آن دارید بارها به خانه نزدیکان که متأهل بودند رفتم اینقدر اختلافات شدید دارند که انسان ازشنیدن آن ها بیمار میشود وحتی فرزندان هم آسیب دیده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۴ تير ۱۴۰۲
من زن می‌خوام پول ندارم