اتباع مشمول بیمه بی کاری نمی شوند

سرپرست معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی با تاکید بر ضرورت ساماندهی اتباع خارجی گفت: مطابق با قانون اتباع خارجی مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند.

محمد محمدی سرپرست معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه اتباع خارجی در ایران را عمدتا شهروندان افغانستانی تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: اکنون سازمان تامین اجتماعی با وزرات کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک همکاری مشترک را در قالب تفاهمنامه دنبال می‌کند که بر اساس آن همه اتباع خارجی در ایران باید ساماندهی شوند.

وی توضیح داد: در واقع تمامی اتباع خارجی که در کارگاه‌های داخل ایران اشتغال داشته باشند؛ «کارت آمایش» یا پاسپورت و کارت اقامت دریافت می‌کنند. 

محمدی ادامه داد: هفته گذشته نیز جلسه‌ای از طرف معاونت اقتصادی سازمان تامین اجتماعی با دفتر کفالت افغانستان در ایران برگزار و تفاهمات ارزشمندی انجام شد.

در این دیدار نیز مقرر شد، همه اتباع خارجی که در پایگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی فعالیت می‌کنند، فهرست‌برداری شده و همانند کارگران و کارفرمایان ایرانی بیمه شوند.

سرپرست معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی تاکید کرد: این کارگران در صورتی که بیمه نشده باشند و مالیات پرداخت نکنند در حقیقت جایگزین کارگر ایرانی شده‌اند.

وی یادآور شد: قبل از سال ۸۴ یک دستور اداری مبنی بر بیمه شدن اتباع خارجی صادر شد، اما مجددا مقرر شد که دستور مذکور اصلاح شده و این جمعیت بیمه نشوند. اکنون نیز ۸۰۰ هزار شهروند افغانستانی (دارای پاسپورت) در ایران زندگی می‌کنند که حدود ۴۰ هزار نفر از آنها بیمه شده‌اند.

محمدی اظهار داشت: برخی از اتباع افغانستانی نیز فاقد کارت اقامت بوده و در حقیقت به شکل قاچاقی وارد کشور شده‌اند، ساماندهی این جمعیت نیز در اختیار نهادهای امنیتی و وزارت کشور است.

سرپرست معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برخورداری اتباع خارجی از بیمه بیکاری نیز گفت: مطابق با قانون کشور، اتباع خارجی از شمول بیمه بیکاری خارج بوده و نمی‌توانند از این بیمه بهره‌مند شوند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
اتباع همسر ایرانی آیا از بیمه بیکاری می‌توانند استفاده کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۷ تير ۱۴۰۲
رفع موانع بانکی در اسرع وقت پیگیری و انجام گردد. بنده درآمد و خرجی خانواده ام در کارخانه بلوکه شده است و واریز برگشت میخورد.