چین واردات غذا از ژاپن را «به دلایل ایمنی» محدود می‌کند

چین می‌گوید در پاسخ به تصمیم ژاپن برای آزادسازی آب نیروگاه فوکوشیما در دریا از اوایل ماه آینده، واردات اقلام غذایی از این کشور را محدود می‌کند. 

در واکنش به طرح ژاپن برای رهاسازی آب تصفیه شده از نیروگاه اتمی تخریب‌شده فوکوشیما و چراغ سبز سازمان انرژی اتمی، چین ضمن انتقاد شدید از این اقدام، اعلام کرد واردات محصولات غذایی از ۱۰ استان ژاپن را «به دلایل ایمنی» ممنوع می‌کند.

به گزارش الجزیره، چین همچنین می‌گوید آزمایش بر روی مواد رادیواکتیو را افزایش خواهد داد.

نیروگاه فوکوشیما ژاپن در سونامی سال ۲۰۱۱ آسیب دید. ژاپن قصد دارد آبی که با آن سه راکتور آسیب دیده را خنک می‌کرد، به تدریج در دریا بریزد. ژاپن می‌گوید مخازن آب فضای زیادی را اشغال کرده و باید شروع به تخلیه کند، زیرا فضای آن در حال اتمام است. 

آژانس بین‌الملی انرژی اتمی پس از بررسی‌های خود اعلام کرد که ژاپن آب را قبل از تخلیه رقیق خواهد کرد. رافائل گروسی، رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید این طرح «منطبق با استاندارد‌های ایمنی بین المللی است و تخلیه تدریجی و کنترل شده آب به دریا تاثیر رادیولوژیکی ناچیزی بر مردم و محیط زیست خواهد داشت».  همچنین کارشناسان آژانس طی این فرآیند که ممکن است چندین دهه طول بکشد در محل مستقر خواهند بود. 

رسانه‌های ژاپنی پس از اطمینان از چراغ سبز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته‌اند که فرآیند آزادسازی را از اوایل ماه آینده آغاز خواهند کرد.

با این حال چین یکی از منتقدان این طرح است و در واکنش به گزارش آژانس گفت این گزارش نظر همه کارشناسان را انعکاس نداده است. روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین به نقل از کارشناس چینی در گروه فنی آژانس این گزارش را «عجولانه» ارزیابی کرده و می‌گوید چین از این گزارش ناامید شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۳:۱۶ ۱۶ تير ۱۴۰۲
آژانس سیاسی نباید به ژاپن احمق اجازه رها سازی آبهای آلوده اتمی را میداد
این به ضرر سلامت جهانیان است
آخرین اخبار