مجارستان: مخالف اعمال تحریم اروپا علیه حوزه انرژی هسته‌ای روسیه هستیم

وزیر خارجه مجارستان بار دیگر بر مخالفت بوداپست با اعمال تحریم بر حوزه انرژی هسته‌ای روسیه تاکید کرد.

اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تاکنون ۱۱ بسته تحریمی را علیه روسیه وضع کرده است. با این حال، گرچه بروکسل به دنبال قطع منابع مالی مسکو است، اما به دلیل وابستگی متقابل اقتصادی برخی کشور‌های اتحادیه اروپا به روسیه به ویژه کشور‌های شرق اروپا، توافق جمعی بر روی تحریم برخی حوزه‌های اقتصادی این کشور بسیار دشوار است. 

به گزارش تله تریدر، پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد بوداپست هیچ برنامه‌ای برای حمایت از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه حوزه انرژی هسته‌ای روسیه ندارد، زیرا این امر می‌تواند امنیت انرژی در مجارستان را به مخاطره بیندازد. 

سیارتو که در یک کنفرانس خبری مشترک با میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه در بوداپست در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده میان دو طرف قرار است شرکت روس اتم، غول انرژی هسته‌ای روسیه طی سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۳۱ اقدام به ساخت ۲ راکتور جدید هسته‌ای در سایت پاکز کند. 

مجارستان روابط بسیار نزدیکی با روسیه دارد و بخش قابل توجهی از انرژی خود را از این کشور تامین می‌کند. همچنین اکنون بوداپست و مسکو چندین پروژه جهت همکاری‌های هسته‌ای در حوزه انرژی پاک در دست اجرا دارند و به همین علت مجارستان نمی‌تواند به تحریم‌های اروپا در این زمینه پایبند باشد. 

پیش‌تر نیز بوداپست از بروکسل خواسته بود این کشور را از تحریم‌های حوزه نفت و گاز روسیه معاف کند به طوری که از زمان آغاز جنگ اوکراین واردات انرژی مجارستان از روسیه افزایش چشمگیری یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار