ایجاد ردیف بودجه ناجی استمرار طرح کاشت یک میلیارد درخت

مجری طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت بر ایجاد ردیف بودجه در طرح برنامه‌های پنج ساله تاکید کرد.

آقای جعفر مرادی حقیقی مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: سال گذشته در این استان نزدیک به ۶۰۰ هزار اصله نهال منابع طبیعی در بخش دولتی تولید شد.

او افزود: اگر تولیدات نهال‌های بخش خصوصی این استان را هم لحاظ کنیم، میزان تولید در سال جاری و در سال نخست اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به بیش از ۵ میلیون اصله می‌رسد.

مرادی حقیقی ادامه داد: از ۳ میلیون اصله نهال منابع طبیعی تولید شده در استان سمنان، حدود ۴۰۰ هزار اصله نهال برای زراعت چوب، ۵۰۰ هزار اصله تاغ به منظور بیابانزدایی، ۳۰۰ هزار اصله سنجد برای بادشکن در اطراف مزارع با هدف جلوگیری از فرسایش بادی و مابقی در راستای تقویت و احیای پوشش جنگل و فضای سبز کشت خواهد شد.

او افزود:  از ۳ میلیون نهال تولید شده، ۶۰۰ هزار اصله نهال، گلدانی و مابقی به صورت ریشه‌ای است.

مرادی حقیقی، سهم این استان را در تولید نهال در قالب طرح یک میلیارد درخت، ۱۰ میلیون اصله ظرف چهار سال عنوان کرد.

او میزان مشارکت صنایع و معادن این استان را در این طرح، برای سال نخست قابل قبول ارزیابی کرد و در عین حال گفت: انتظار داریم میزان مشارکت‌ها در بخش خصوصی افزایش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، فرهنگ‌سازی را از عوامل مهم در افزایش میزان مشارکت مردمی در کاشت یک میلیارد درخت دانست و تصریح کرد: برخی نهاد‌ها و دستگاه‌ها از جمله مراکز نظامی و انتظامی و هلال احمر، آماده مشارکت در کاشت نهال‌های تولید شده در استان سمنان هستند.

او با اشاره به تاثیر ماندگار کاشت یک میلیارد درخت در ترسیب کربن و ذخیره آب، بر ضرورت ایجاد ردیف برای این طرح در برنامه‌های پنج ساله توسعه تاکید کرد و گفت: ایجاد ردیف بودجه و تامین اعتبار به استمرار این طرح کمک خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار