برگزاری پیش همایش بزرگداشت شهید ثقه الاسلام

پیش همایش حوزوی و روحانیت با محوریت بزرگداشت مقام «ثقه الاسلام شهید میرزا علی آقاتبریزی» نماد وحدت و مقاومت آذربایجان در مسجد جامع تبریز برگزار شد.

 مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی گفت: شهید میرزا علی آقا تبریزی یکی از شاگردان مکتب اهل بیت (ع) بود که نماد مبارزه و وحدت بود که مباحث مهم ودیدگاه‌های ایشان در این برنامه‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام روشن تن افزود: برگزاری این همایش‌ها باعث می‌شود هم یک روایت درست از تاریخ آذربایجان ارایه شود تا روایت ناتمامی ارایه نشود و هم احیا تفکری این بزرگان در بین حوزویان و بزرگان ساری و جاری می‌ماند وحوزه‌های علمیه بعنوان مرکز اتحاد و وحدت و مبارزه پیشرو این جریان باشند.

وی تصریح کرد: در کنار تکریم و زنده نکه داشتن یاد این بزرگان در حقیقت اندیشه‌های آنان بهنوعی برای طلبه‌های عزیزمان تبیین می‌شود تا این خط انتقال تفکر مبارزه با استبداد و تفکر عالمانه همچنان ادامه داشته باشد. 

حجت الاسلام یعقوبی سخنران ویژه این جلسه گفت: شهید نیکنام «ثقه الاسلام تبریزی» بعنوان نماد مقاومت ووحدت در سه محور جایگاه علمی و اجتماعی، چارچوب فکری و نظری و نیز اندیشه محوری مورد بررسی قرار می کیرد.

وی افزود: ما بعنوان عالمان و اندیشمندان حوزوی می‌توانیم ایشان را بعنوان الگوی خود در مباحث علمی و عملی قرار دهیم و از وجود ایشان استفاده کنیم. 

وی تصریح کرد: اندیشه محوری مبنای اندیشه و عمل ایشان است و این شهید والامقام در درجه اول یک عالم حوزوی و مسلمان است که به مباحث فقه، اصول، حقوق، نجوم و تاریخ و سیاست کاملا اشنایی دارد.

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی رئیس شورای سیاستگذاری ستاد همایش ملی بزرگداشت ثقه‌الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی گفت: همایش ملی بزرگداشت ثقه الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی در سه بخش و محور (شرح احوال و زندگی ثقة الاسلام شهید، بُعدسیاسی و مبارزات و بُعد فرهنگی و اجتماعی) ۱۴ مرداد ماه سال جاری در تبریز برگزار خواهد شد.

 نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: این همایش‌ها بهانه‌ای است تا نسل جوان جامعه با این شخصیت‌های تاریخ ساز آشنا شوند تا پیشینه غنی و سرشاراز عظمت و افتخار دیار خود را لمس کنند.

گفتنی است؛ میرزا علی ثِقَةُالاسلام تبریزی (۱۲۷۷-۱۳۳۰ق)، عالم دینی، نویسنده و از مبارزان مشروطه‌خواه آذربایجانی بود.

وی در شهر تبریز و عتبات عالیات، فقه، اصول، حکمت، کلام، تاریخ، جغرافیا، نجوم، ادب، علم رجال وکتاب‌شناسی را آموخته و به زبان فارسی، عربی، ترکی و فرانسه تسلط داشت.

برچسب ها: ثقه الاسلام ، مشروطه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار