پیکر فریماه فرجامی به سوی خانه ابدی بدرقه شد

مراسم تشییع پیکر فریماه فرجامی بازیگر سینما و تئاتر امروز ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۲ با حضور جمعی از اهالی هنر برگزار شد.

مراسم تشییع پیکر فریماه فرجامی (بازیگر سینما و تئاتر) صبح امروز ۱۳ تیر در مقابل خانه هنرمندان ایران با حضور جمعی از سینماگران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم احترام برومند گفت: امروز اینجا همه ما صاحب عزا هستیم و واژه تسلیت بر زبان همه ما جاری است. همه ما به تئاتر و سینمای ایران تسلیت می‌گوییم. فریماه فرجامی عزیزمان را خیلی زودتر از آنچه که فکر می‌کردیم در اوج زیبایی و محبوبیت بازیچه دست تقدیر شد. سال‌ها بود که بود، اما پرده سینما و صحنه‌های تئاتر از حضورش محروم ماند.او ساده‌دل بود، مهربان و صمیمی و رفیق بود. استعدادش در بازیگری را به سواد و دانشش بیفزایید می‌شود فریماه فرجامی، اما خیری از زندگی ندید. بدون اینکه شاد باشد لبخند می‌زد و هرگز لب به گلایه نمی‌گشود. سینمای ایران هرگز فریماه فرجامی را از یاد نخواهد برد.

در ادامه مرضیه برومند نیز اظهار کرد: من اصلا دلم نمی‌خواست حرف بزنم و تا دیروز هم سعی داشتم از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنم. به من گفتند تو مدیر خانه سینما هستی.  فریماه هنرمندی قدر و بازیگری توانا بود، او مدارج ستاره شدن را به سرعت طی کرد و درخشش در آسمان هنر همیشه دیده میشد و خیلی زود در هاله‌ای از غبار پنهان شد.

در ادامه این مراسم مسعود فروتن بیان کرد: من شانس این را داشتم که چند ماهی با او در سریالی کار کردم. نگران انتخاب نقش اول بودم، وارد که شدم فریماه به من گفت برای سریالت به من پیشنهاد نمی‌دهی؟ من تئاتر را ندیدم و رفتم فیلمنامه را خیلی سریع به او رساندم و فردا صبح به من گفت حاضر است در این سریال کار کند. نظم و ترتیب فریماه عجیب بود و دائم نگران کار خودش بود. یاد فریماه همیشه و همه جا در ذهن ما هست، سادگی و صداقتی که در چشمانش موج میزد و در زندگی‌اش جریان داشت امیدوارم در زندگی ما هم جریان داشته باشد.

فریماه فرجامی

ایرج راد دیگر سخنران این مراسم نیز گفت: از جانب خانه تئاتر درگذشت فریماه فرجامی را به همه هنرمندان تئاتر و سینمای این مملکت تسلیت می‌گویم. فریماه فرجامی دختر تئاتر بود، در دانشگاه هنر‌های دراماتیک درس تئاتر خواند و کارش را آغاز کرد و با بزرگان هنر تئاتر همکاری کرد. هنرمند تئاتر باید دارای سلامت روح و جسم باشد و باید توان این را داشته باشد که هر شب کار یک نمایش را به سرانجام برساند. درباره فریماه فرجامی بیشتر از کار‌های سینمایش می‌گویند، او در ارتباط با رفتار، کار، صداقت و انضباط تئاتر پخته شد و به سینما آمد. 

در ادامه این مراسم ابوالفضل پورعرب نیز تاکید کرد: در مورد خانم فرجامی حرف‌های زیاد نیم‌خواهم بگویم همه حرف‌ها گفته شد، او واقعا آفاق بود و آفاق رفت، خیلی مظلومانه، غمگین و غمگینانه رفت. 

قطب‌الدین صادقی به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: مرگ حق است و یک روز سراغ همه ما می‌آید، فریماه همه مصالح یک بازیگر بزرگ را داشت، تشخص خانوادگی، زیبایی و سوادش همگی مصالح لازم برای یک بازیگر بزرگ بود که در او وجود داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۳ تير ۱۴۰۲
خداوند رحمتشون کنه ، به نظرم برای شادی روحشون امشب فاتحه ای قرائت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
مهربان مرادی
۱۶:۱۴ ۱۳ تير ۱۴۰۲
روحش شاد و یادش گرامی باد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۳ تير ۱۴۰۲
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۱۳:۴۸ ۱۳ تير ۱۴۰۲
ان شاالله سختی و غربتی که در سالهای واپسین عمر کشید موجب تطهیر وتعالی روح او و ملاقات پاک با پروردگار بوده باشد .
خداوند عاقبت ما را هم ختم به خیر فرماید .
آمین
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا زهیری
۱۴:۴۳ ۱۳ تير ۱۴۰۲
ان شاء الله
Iran (Islamic Republic of)
علی اکرادلو
۱۳:۴۱ ۱۳ تير ۱۴۰۲
خدابیامرزه.یه سلبیرتی کم شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۳ تير ۱۴۰۲
وااا این چه لحن حرف زدن هست.فرض کن عزیز خودت حاضری کسی اینجوری حرف بزنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۳ تير ۱۴۰۲
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۳ تير ۱۴۰۲
خدا رحمتش کنه نقش‌ بی‌مانند آفاق: صورتی که گذر ایام زیبایی‌اش را مدفون کرده بود، طرز قاشق و چادر به دست گرفتنش و شکل صحبت کردن با کشیدن خاص جمله‌ها (با صدایی گاه بم و گاه نازک) که‌ در‌ پس تحکم آن اندوه باختن موج می‌زد و نوسان میان مادر نگران و معشوق رها‌شده که یا در فکر بود یا خیره‌ به نقطه‌ای نامعلوم؛ سرنوشتی که دست‌آخر، خاطره‌ی زیبارویی شد که زمان جسم و جان و استعدادش را ربود.امان از غول اعتیاد امان از اعتیاد‌. یاد فریماه فرجامی عزیز بانوی سینمای ایران زیباروی خاص بی جراحی پلاستیک ایران گرامی باد»
Iran (Islamic Republic of)
الهام رسولی نژاد
۱۱:۳۶ ۱۳ تير ۱۴۰۲
روحش شاد و یادش گرامی.دلم میسوزد خیلی میسوزد.امیدوارم از حرفهایی که میزنم نتیجه سوء برداشت نشه.عزیزان هموطنان عزیزم اگر نگاه کنیم از دهه ۳۰ به بعد ما هنرمندان درجه یکی داشتیم که گرفتار اعتیاد چه در نوع مواد مخدر و چه در نوع نوشیدنی الکلی معتاد شدند و در حالی که هنرمندان درجه یکی بودند زندگیشان از دست رفته است. مثلا یکی از بهترین این افراد داریوش رفیعی بود که در سی و چند سالگی درگیر اعتیاد شد یا اصغر تفکری، یکی از بزرگ‌ترین کمدین‌های سینما و تئاتر ایران که او هم همینگونه درگیر شد. این روند ادامه پیدا کرد تا خسرو شکیبایی و خیلی از هنرمندان دیگر که متاسفانه این‌گونه از دست رفتند، در واقع یک نوع خودکشی انجام دادند که البته ممکن است خودششان مقصر اصلی این ماجرا نباشند.

سرکار خانم فریماه فرجامی یکی از خلاق‌ترین و زیباترین هنرمندان تئاتر کشور بود و درخشش این هنرمند روی صحنه بسیار بیشتر از توانمندی بازی او مقابل دوربین بود که متاسفانه از یک مقطعی دچار اعتیاد شدید شد و از یک مقطعی هم قدرت بازی‌اش کاسته شد و هم از زیبایی او چیزی باقی نماند. در فیلم «نرگس» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد آغاز ویران شدن سیمای این هنرمند بود و این روند ادامه پیدا کرد و آخرین بار ایشان را در فیلم «لامینور» داریوش مهرجویی دیدم و یاد دورانی افتادم که نمایش«فیزیکدان» به کارگردانی رضا کرم‌رضایی را روی صحنه تالار وحدت اجرا می‌کرد و همه چشم‌ها روی ایشان بود و متاسفانه زمانی که ایشان را در «لامینور» دیدم بسیار افسوس خوردم که دیگر هیچ نشانی از آن استعداد در این هنرمند باقی نمانده است و کاش این کار را نمی‌کرد. متاسفانه عمر درخششش این هنرمند بسیار کم بود درصورتی که می‌توانست مانند فخری خوروش سال‌های بیشتری بدرخشد.

متاسفانه انسان‌هایی مانند فریماه فرجامی قدر خودشان را ندانستند، البته تنها خودشان مقصر به وجود آمدن این شرایط نیستند، مجموعه دوستان و افرادی که کنار آن‌ها هستند این افراد را بیشتر به خود ویرانگری سوق می‌دهند. شاید خیلی‌ها نقد وارد کنند که حالا رفته و چرا این حرف‌ها را می‌زنی؟

اما باید این را به جوان‌ترها گفت که فرجام ورود به برخی عرصه ها، فقط ویرانگری است و اگر کسی واردش شود باید تا انتهای تلخ آن برود، این ها را باید به نسل جوان گفت و هشدار داد، کم نبوده اند هنرمندان نامداری که مراقب خود نبودند و دچار ویرانگری شدند و متاسفانه، خیلی زود آنها را از دست دادیم در نقطه مقابل هم که هنرمندانی هم داشته ایم و داریم که زیست سالمی را انتخاب کردند و همچون، علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی ۹ دهه سرحال بودند و زیست پر افتخاری داشتند.

متاسفانه برخی از جوانان هنرمند بعد از فیلم اولشان ناگهان فراموش می‌کنند که قرار است چه کاری انجام دهند به اشتباه گمان می‌کنند اعتیاد جزو الزامات این حرفه است.
Iran (Islamic Republic of)
اااحد
۱۲:۲۱ ۱۳ تير ۱۴۰۲
واقعا. براستی و حرف حق نوشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۳ تير ۱۴۰۲
افتادن در دام اعتیاد به علت سادگی افراد هست، وگرنه هیچ کدامشان انسان های بدی نیستند. امثال مرحوم امین تارخ و ایشان عمر خود را کوتاه کردند و افسوسشان برای دیگران ماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۳ تير ۱۴۰۲
حرفتان حق؛کامل بود.ان شاء الله ریشه اعتیاد از جامعه بشری کنده بشه.چه کرد با ما این افیون .اعتیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۳ تير ۱۴۰۲
اگر مطالبی که در باره مرحومه و دیگران زدید دروغ باشد می شود تهمت و اگر راست باشد می شود غیبت در هر صورت بردن آبروی مسلمان گناه کبیره ای است که در مورد فرد فوت شده امکان حلالیت خواهی هم نخواهید داشت . به چه قیمتی آبرو ریزی میکنید و با انتشار آن خوانندگان را در این گناه شریک می کنید
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۷:۲۵ ۱۳ تير ۱۴۰۲
متین و استوار نوشتید. حقیقت گاهی تلخ است.