گاردین:

طرف‌های غربی برجام برنامه‌های خود را برای نقض توافق هسته‌ای اعلام می‌کنند

یک نشریه انگلیسی مدعی شد انتظار می‌رود انگلیس و کشور‌های اروپایی عضو برجام برنامه‌های خود را برای نقض توافق هسته‌ای اعلام کنند.

گاردین در گزارشی نوشت: انتظار می‌رود انگلیس و سایر طرف های اروپایی برای اولین بار برنامه‌های خود را برای نقض توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران اعلام کنند؛ با توجه به اینکه تایید کردند که قرار نیست تحریم‌های موشکی علیه تهران را در اکتبر امسال، همانطور که در توافق درج شده است، لغو کنند.

توجیه و بهانه ای که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا و انگلیس مدعی آن شدند شامل نقض توافق توسط ایران، که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، فروش هواپیما‌های بدون سرنشین ایران به روسیه برای استفاده در حمله به اوکراین و انتقال احتمالی موشک‌های بالستیک ایران در آینده به روسیه بود. 

تحریم‌های اتحادیه اروپا بر اساس قطعنامه سازمان ملل که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را تایید می‌کند، قرار است در ۱۸ اکتبر به پایان برسد.

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که هیچ توافقی قریب الوقوع نیست، اما این مذاکرات به دلیل تعلیق رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران ظاهرا مختل شده است. 

این در حالی است که پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام در زمان ریاست جمهوری ترامپ طرف های غربی ظاهرا در این توافق مانده‌اند اما هیچ اقدام عملی برای حفظ آن انجام ندادند.

پیش از این متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌های موشکی ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ را پس از انقضای آن در ماه اکتبر حفظ کند، واکنش نشان داد.

او در جمع خبرنگاران با مطرح کردن این ادعا که تولید و گسترش تسلیحات موشکی از سوی ایران یک تهدید بزرگ برای امنیت بین المللی است، گفت: واشنگتن تغییری در تحریم‌های خود علیه ایران نداده است. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن به همکاری با متحدان خود از جمله سه کشور اروپایی برای مقابله با تهدید ناشی از توان موشک بالستیک ایران صرف نظر از تحریم‌های سازمان ملل، ادامه خواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۴ ۱۲ تير ۱۴۰۲
باید از قطع نامه ی سازمان ملل در قبال برجام استفاده نموده
ودر سازمان ملل اسناد مربوط به نقض برجام از طرف آمریکا
وسیاست اروپا در توقف تعهد هایی که در برجام داشته وبدان
عمل نکرده را ارایه نمود واروپا را هم به عنوان حامی وپیرو آمریکا
در نقض برجام معرفی نمود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۳ ۱۲ تير ۱۴۰۲
شما اروپایی ها در حال دبه کردن هستید . به کدام عهد و پیمانتان وفا کردید ؟ دایما عهد شکنی میکنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۱۱ تير ۱۴۰۲
تحریم کن ما مردم ایران در مقاومت و شحاعت و دلیری زبان زد عالمیم کم نمی آوریم
آخرین اخبار