رهایی ۷ نفر از چوبه دار با مشارکت شورای حل اختلاف

رئیس شورای حل اختلاف کهگیلویه و بویراحمد گفت: با تلاش صلح یاران شواری حل اختلاف و ائمه جمعه ۷ نفر که حکم قصاص آن‌ها صادر شده بود بخشیده شد.

حجت الاسلام ساجدی گفت: پرونده‌های قتل در سال ۱۴۰۱ با تلاش صلح یاران و ائمه جمعه و بزرگان استانی پرونده۷ نفر که حکم قصاص برای آن‌ها صادر شده بود به سازش انجامیده شد.

رئیس شورای حل اختلاف استان در نشست با اصحاب رسانه افزود: هدف از  شورای حل اختلاف احیای فرهنگ اخوت و اصلاح و سازش در جامعه بوده و کاهش هزینه دادرسی و حل فصل کردن ریشه‌ای اختلافات است.

وی ادامه داد: اعضای شورای حل اختلاف سعی می‌کنند اختلافات را به‌صورت ریشه‌ای حل کنند و هر پرونده که در شورای حل اختلاف مطرح می‌شود حداقل ۵ پرونده از ورودی دادگستری کاسته می‌شود.

حجت‌الاسلام ساجدی گفت: پرونده‌های دعایی که مبلغشان تا ۲۰۰ میلیون تومان است وارد شورای حل اختلاف می‌شود و بررسی و رفع می‌شود.

ارجاع ۳۰ درصد پرونده‌های استان به شورای حل و اختلاف

حجت‌الاسلام ساجدی افزود: دادگاه‌های استان بیش از ۳۰ درصد از پرونده‌های خود را به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهند.

وی به فعالیت ۱۸ شعبه حل و اختلاف در مرکز استان اشاره کرد و ادامه داد: ۱۸ شعبه در شهر یاسوج داریم که ۱۰ شعبه برای پرونده‌های است که از دادگاه به این شورا ارجاع داده می‌شود و برای سازش و حل فصل پرونده‌ها است.

هدف اصلی شورا اصلاح و سازش است

رئیس شورای حل اختلاف استان عنوان کرد: شورای حل اختلاف سعی می‌کند تا پرونده‌ها به اصلاح و سازش کشیده شود.

وی گفت: پرونده‌ای که در شورای به سازش کشیده شود از صرف هزینه وقت از دستگاه قضا و افراد مورد اختلاف جلوگیری می‌شود.

حل‌وفصل حدود ۴۵ هزار و ۵۹۵ پرونده در شورای حل و اختلاف استان

حجت‌الاسلام ساجدی گفت: در سال ۱۴۰۱ هزار و ۳۵۶ پرونده از سال قبل مانده بود و ۴۶ هزار و ۴۸۱ پرونده نیز واردشد که از این تعداد ۴۵ هزار و ۵۹۵ پرونده حل‌وفصل شده است.

وی افزود: ۲ هزار و ۲۴۲ پرونده برای سال ۱۴۰۲ مانده است.

حجت‌الاسلام ساجدی عنوان کرد: بیشترین حل و فصل‌ها دعوا، مطالبات ملکی، اخلاف خانواده بوده است که به سازش انجامیده است.

وی اضافه کرد: در خصوص بحث داوری و میانجیگری نیز داور‌های ما در حال آموزش هستند تا بتوانند ضریب به صلح کشیدن اختلافات را افزایش دهند.

رئیس شورای حل اختلاف استان در این نشست گفت: در حال حاضر ۲۸ نفر در حال آموزش عمومی و درزمینهٔ داوری خانواده نیز ۱۳ نفر در حال آموزش هستند.

حجت‌الاسلام ساجدی عنوان کرد: نحوه اجرای پرونده به داوران نیز به شکلی است که دادگاه استان پرونده را با توجه به نوع پرونده به داورانی که دارای پروانه حرفه‌ای هستند ارجاء می‌دهند.

وی افزود: با هماهنگی رئیس دادگستری استان جلسه‌ای برگزار شد و بنگاه‌های خودرو و املاک حق انتخاب داور را ندارند باید طرفین مورد اختلاف باید به دادگاه و شورای حل اختلاف مراجعه کنند تا از بین داوران که تخصص دارند داور انتخاب شود.

رهایی ۷ قاتل از چوبه دار باهمت صلح یاران

وی گفت: درزمینهٔ پرونده‌های قتل در سال ۱۴۰۱ با تلاش صلح یاران و ائمه جمعه و بزرگان استانی پرونده ۷ قاتل که حکم قصاص صادرشده بود به سازش انجامیده شد و قاتلان به آغوش خانواده هایشان برگشتند  که ۴ پرونده در یک نزاع دسته‌جمعی در بهمئی و قتل چهار نفر بوده است.

حجت‌الاسلام ساجدی ادامه داد: در ۱۴۰۲ یک پرونده قتل در شهرستان بویراحمد نیز به سازش انجامیده است.

وی افزود: ۲۸ قاتل که حکم قصاص برای آن‌ها صادرشده است از شورای برای حل اختلاف درخواست داشته‌اند که بتوانیم پرونده  آن‌ها را به سازش تبدیل کنیم.

حجت‌الاسلام ساجدی ادامه داد: یک پرونده قتل در سال ۱۴۰۱ در دهدشت بدون یک ریال به سازش انجامید.

رئیس شورای حل اختلاف استان گفت: پرونده قتلی که در سال ۱۴۰۱ به سازش بدون یک ریال صلح و سازش تبدیل شد بهترین خاطر شورا از سازش حل اختلاف بوده است.

حجت‌الاسلام ساجدی بیان کرد: در مجموعه ۴۶ شعبه شهری در استان و ۸۲ شعبه در روستا‌های استان در راستای شورای حل اختلاف داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.