نظارت ۱۵۹ گروه دامپزشکی بر ذبح دام عید قربان در خراسان رضوی

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۱۵۹ گروه دامپزشکی در مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی بر ذبح دام در عید قربان نظارت می‌کنند.

جواد اعلمی در نشست خبری گفت: این تعداد گروه شامل تیم‌های ثابت و سیار است که با همراهی ناظران بهداشتی و شرعی بر روند ذبح مجاز و بهداشتی دام‌ها نظارت می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت ۲۰۲ بازرس بهداشتی و ۴۱ ناظر شرعی و نظارت آن‌ها بر روند کشتار دام در سراسر استان خراسان رضوی، تاکید کرد: در عید قربان کشتار دام‌های قربانی به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری، باید به طور مجاز و در کشتارگاه‌های تحت نظارت انجام شود که با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، تمامی کشتارگاه‌های استان و مشهد در این زمینه در آماده باش برای ارائه خدمات به مردم و شهروندان هستند.

اعلمی با اشاره به خطر بیماری‌های مشترک بین دام و انسان گفت: با توجه به گرمای هوا و خشکسالی، بیماری‌هایی مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، در صدر بیماری‌های نگران کننده قرار دارند و علاوه بر این سایر بیماری‌ها مانند هاری، کیست هیداتیک و بیماری‌های انگلی نیز می‌تواند تهدیدزا باشد.

وی پرهیز از کشتار دام در منازل و معابر و همچنین خرید دام زنده و کشتار در کنار جاده‌ها یا خرید گوشت دام کشتار شده خارج از شبکه کشتارگاه را مورد تاکید قرار داد و افزود: به هیچ وجه گوشت بلافاصله بعد از کشتار نباید مصرف شود و رعایت پیش‌سرد لاشه‌ها به معنای نگهداشتن لاشه یا گوشت در دمای ۴ درجه بالای صفر برای مدت ۲۴ ساعت است.

 

شناسایی ۱۷۸ دامداری غیرمجاز در مشهد

 

رییس شبکه دامپزشکی مشهد نیز در این نشست بیان کرد: هم اکنون حدود ۱۷۸ دامداری غیرمجاز در مشهد شناسایی شده است.

محمد سیاح با اشاره به شناسایی ۳۰ منطقه شهری که کشتار غیرمجاز دام در آن انجام می‌شود، افزود: کشتار غیرمجاز دام بیشتر در محدوده خیابان کشاورز، خیابان توس ۳۳ و محدوده طرق انجام می‌شود که پایش و کنترل این مناطق با هدف جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام، آغاز شده است.

وی تاکید کرد: لازم است شهرداری‌ها و سازمان جهاد کشاورزی استان برای فعالیت دامداری‌های غیرمجاز، سازوکار مشخصی در نظر بگیرند.

سیاح با اشاره به عملیات سم‌پاشی در بازار عرضه دام مشهد با هدف کاهش و کنترل کنه و افزایش سلامت دام، افزود: تعداد ۱۸ اکیپ ثابت و ۱۵ گروه سیار هم در مشهد به همراه ۳۰ دامپزشک، ۷۵ بازرس و هشت ناظر شرعی در روز عید سعید قربان فعالیت می‌کنند.

وی گفت: در عید قربان پارسال، دو هزار و ۴۹ مورد ذبح در مشهد و کشتارگاه صنعتی مشهد انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.