ابراز نگرانی آژانس از آسیب به نیروگاه زاپوریژیا در حمله نیرو‌های اوکراینی

رافائل گروسی اعلام کرد نگران آسیب به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در عملیات تهاجمی نیرو‌های اوکراینی است.

روسیه در سپتامبر سال گذشته میلادی با برگزاری همه پرسی در چهار منطقه در شرق اوکراین اقدام به انضمام آن‌ها به خاک خود کرد. یکی از این مناطق استان زاپوریژیا بود. این استان به دلیل وجود نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود شهرت دارد. با این حال، با ادامه روابط خصمانه میان طرفین، آینده فعالیت این نیروگاه و نیز خطر وقوع حادثه برای آن مقامات بین المللی را نگران کرده است. 

به گزارش تل تریدر، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (سه شنبه) اعلام کرد من بسیار نگران هستم که نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین در عملیات تهاجمی این کشور گرفتار شود. 

وی در کنفرانس خبری در کی یف به خبرنگاران گفت: به زودی از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا دیدن خواهم کرد تا از ثبات وضعیت آن اطمینان حاصل کنم. 

مقامات روسی می‌گویند نیرو‌های اوکراینی حملات خود را در منطقه زاپوریژیا افزایش داده اند و واحد توپخانه و خودرو‌های زرهی را به نزدیکی این محل آورده اند. هم اکنون نیروگاه زاپوریژیا به دلیل تخریب سد کاخوفکا در حالت آماده باش قرار دارد. 

سد کاخوفکا آب مورد نیاز برای خنک کردن نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را تامین می‌کرد. گرچه در حال حاضر مقامات آژانس می‌گویند آب کافی برای خنک سازی نیروگاه در حوضچه تعبیه شده در نزدیکی آن وجود دارد، اما تبادل آتش میان دو طرف در نزدیکی این نیروگاه می‌تواند باعث آسیب به نیروگاه و خطر نشت هسته‌ای به محیط شود. 

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا و یکی از ۱۰ نیروگاه هسته‌ای بزرگ جهان محسوب می‌شود که در دوره اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. روسیه از سال گذشته میلادی بر این نیروگاه و مناطق اطراف آن مسلط شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
اوکراینی = خطرناک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
اکراین= رئیس جمهور دلقکش = نابودی کل اکراین =پیروزی روسیه = 50 سال عقب افتادن اکراین = ذبح زلنسکی توسط آمریکا که دیگه نفعی براشون نداره
آخرین اخبار