مناسب‌سازی پیاده‌رو‌ها و اماکن عمومی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: آنچه در مناسب سازی معابر مدنظر است، افراد دارای معلولیت باید مانند سایر افراد جامعه دیده شوند.

رضا ابهت مدیر کل بهزیستی استان یزد در جلسه کمیته مناسب سازی شهرستان اردکان، گفت: بیش از ۳۲ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی استان هستند که از این تعداد معلول ۱۲۷۰۰ نفر دارای معلولیت جسمی و حرکتی و بیش از ۶۷۰ نفر دارای معلولیت ضایعه نخاعی هستند.

او با اشاره به حضور حدود ۶۰۰۰ نفر نابینا، ۵۰۰۰ نفر ناشنوا و ۴۰۰۰ نفر معلول ذهنی در استان یزد اظهار داشت: مناسب سازی محیط شهری، ادارات و دستگاه‌ها باید به نحوی باشد که فرد معلول بتواند خودش از عهده کار‌های خودش بربیاید.

ابهت اجرای طرح‌های مناسب‌سازی را دفاع از حقوق معلولان خواند و اظهار کرد: باید شرایط مناسب باشد تا یک فرد دارای معلولیت به تنهایی بتواند یک زندگی مستقل و شرافتمندانه و با عزت داشته و در امور جامعه مشارکت داشته باشد و در درون خانواده و در بستر جامعه نیز بتواند فعالیت هایش را مثل شهروند عادی انجام دهد و ما موظفیم که این حق را طبق قانون حمایت از افراد دارای معلولیت اجرا کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: معلولان فعالی در شهرستان هستند که داوطلبانه حاضر به کمک در امر مناسب سازی هستند و پیشنهاد ما این است که از آن‌ها کمک گرفته شود و یک نفر از معلولان یا جانبازان شهرستان به عنوان مشاور فرماندار در امور مناسب سازی معرفی شود. 

رئیس اداره بهزیستی اردکان نیز ضمن تقدیر و تشکر به خاطر اقدامات خوب شهرداری در زمینه مناسب سازی فضای شهری برای معلولان درسطح شهر اردکان به صورت خلاصه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌هایی که ازسوی ستاد مناسب سازی و دبیرخانه این ستاد در شهرستان در سال ۱۴۰۱ انجام شده را ارائه کرد و افزود: براساس بازدید‌های میدانی که از ساختمان‌های ۴۳ اداره و ۱۷ بانک شهرستان صورت گرفته، میانگین امتیاز ادارات ۳۸.۴ و بانک‌ها ۳۳.۶ از ۵۰ امتیاز و همچنین میانگین امتیاز خیابان‌های امام خمینی ۶۵.۷۵، مصطفی خمینی ۵۹.۵، آیت الله خامنه‌ای ۵۷.۵ وصدرآباد ۵۱.۲۵ از ۱۰۰ امتیاز بوده است.

جمال پایه دار تصریح کرد: امسال نیز ارسال چک لیست جدید ارزیابی شاخص مناسب سازی فضا‌های اداری به ادارات شهرستان توسط کارشناس بهزیستی جهت استحضار و انجام هرگونه اقدام اصلاحی در حال انجام است و انتظار می‌رود مناسب سازی محیط شهری با جدیت تمام در دستور کار قرار گرفته و در تمام ساخت و ساز‌های شهری، حق دستیابی مددجویان و سالمندان نیز در نظر گرفته شود.

 احمد رضا متالهی شهردار اردکان نیز اظهار داشت: مناسب‌سازی معابر و پیاده‌رو‌ها و اماکن عمومی و استفاده از ظرفیت تابلو‌های شهری برای اطلاع‌رسانی حقوق شهروندی افراد کم‌توان و دارای معلولیت از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری است.

او افزود: در همین راستا مناسب سازی ایستگا‌های حمل و نقل عمومی و همچنین تهیه یک دستگاه خوردو مناسب سازی شده جهت تردد معلولان در سطح شهر در دستور کار شورا است.

متالهی یادآورشد: شهرداری اردکان آماده هر گونه همکاری و همفکری با مدیران بهزیستی شهرستان در اجرای طرح‌های مناسب سازی برای افراد سالمند و معلولان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار