لایحه سناتور‌های کنگره برای ممنوعیت استفاده از پهپاد‌های ساخت ایران، روسیه، چین و کره شمالی

دو سناتور آمریکایی با ارائه لایحه‌ای خواستار منع استفاده از پهپاد‌های ساخت ایران و چین در اداره هوانوردی فدرال شدند.

با تغییر ساختار نظام بین الملل از تک قطبی با محوریت آمریکا به چند قطبی نامتوازن با ورود چین و روسیه از سال ۲۰۱۷، رقابت میان واشنگتن و پکن به عنوان قدرت هم ترازش وارد مرحله جدیدی شده است. آمریکا و متحدانش اکنون در حال ایجاد محدودیت در تجارت کالا‌ها و خدمات با فناوری پیشرفته با چین هستند. از طرفی خطر جاسوسی پکن از کشور‌های غربی باعث شده آن‌ها در استفاده از تجهیزات الکترونیک، نرم افزار‌ها همانند تیک تاک، و فناوری‌های چینی محدودیت‌هایی اعمال کنند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۲ سناتور آمریکایی امروز (جمعه) طرحی را ارائه داده اند که براساس آن اداره هوانوردی فدرال آمریکا از خرید یا استفاده از پرنده‌های بدون سرنشین (پهپاد) ساخت کشور چین منع می‌شود. 

بر این اساس، سناتور جمهوریخواه مارشا بلکبرن و سناتور دموکرات مارک وارنر که ریاست کمیته اطلاعات سنا را برعهده دارد با ارائه لایحه‌ای خواستار ممنوعیت تامین مالی از منابع دولتی برای اداره هوانوردی فدرال آمریکا به منظور خرید پهپاد‌های چینی و چندین کشور دیگر جهان شدند. 

مارشا بلکبرن می‌گوید هم اکنون اداره هوانوردی فدرال آمریکا از ده‌ها پهپاد تولید چین در ناوگان خود استفاده می‌کند که با لایحه جدید باید استفاده از آن‌ها را متوقف کند. 

براساس لایحه دو حزبی جدید، استفاده از پهپاد‌های ساخت ایران، روسیه، کره شمالی، کوبا و ونزوئلا نیز از سوی آمریکا ممنوع می‌شود. بلکبرن در این باره خاطر نشان ساخت: پول مالیات دهندگان آمریکایی نباید برای خرید پهپاد‌هایی که در کشور‌های متخاصم تولید می‌شود هزینه شود. 

این لایحه از اداره هوانوردی فدرال آمریکا می‌خواهد ظرف مدت یک سال پهپاد‌های ساخت چین در ناوگان خود را با پهپاد‌های ساخت آمریکا یا متحدان ایالات متحده جایگزین کند. 

تاکنون اداره هوانوردی فدرال آمریکا به این موضوع واکنشی نشان نداده است. با این حال، هفته گذشته مارک روبیو، از سناتور‌های برجسته جمهوریخواه از پلیس کنگره خواست استفاده از پهپاد‌های ساخت چین را به دلیل نگرانی‌های امنیتی متوقف کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
آمریکا نه ریس جمهورش کاره ای هست نه سناتور و نمایندگان ،،،فقط لابی صهیونیست و آدم های انجمن انگلیس،،اروپا مستعمره انگلیس شده ...برگزیت یعنی بخرج دیگران بکام لندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
امریکا برو به جهنم
آخرین اخبار