راشا تودی: چین به دنبال ایفای نقش میانجی‌گرایانه خود در جهان و اوکراین است

شبکه تلویزیونی راشا تودی گزارش داد چین به دنبال ایفای نقش میانجی‌گرایانه خود در جهان و ایجاد صلح بین روسیه و اوکراین است.

لی هوی، نماینده ویژه چین در امور اوراسیا اعلام کرد پکن آماده است برای ایجاد صلح بین روسیه و اوکراین تلاش کند. او همچنین گفت ارسال تسلیحات به اوکراین تنها به تنش‌ها دامن می‌زند و بحران را بدتر می‌کند.

وی گفت: «اگر ما می‌خواهیم که به جنگ اوکراین خاتمه دهیم و صلح ایجاد کنیم لازم است ارسال تسلیحات به میادین نبرد را متوقف کنیم. این تنها سبب افزایش تنش می‌شود. ما معتقدیم که بحران اوکراین یک پیش زمینه تاریخی دارد. در زمان سفر ما به روسیه من و دوستانم درباره این موضوع گفتگو کردیم و خواهان مذاکره با اوکراین شدیم. چین شدیدا معتقد است که هرچه وضعیت دشوار و اختلافات زیاد باشند باید به طرف صلح حرکت کرد تا آتش بس برقرار و صلح حاکم شود.»

این مقام چینی این اظهارات را پس از سفری دوازده روزه به اوکراین، لهستان، فرانسه، آلمان و روسیه بیان داشت. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در فوریه امسال طرح صلحی را پیشنهاد کرد. چین به ویژه پس از میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی به دنبال نقش میانجیگری در جهان است.

آندرو لینونگ، کارشناس مسائل چین در مصاحبه با راشاتودی گفت طرح چین برای گسترش صلح به نفع همه در جهان است.

وی گفت: معتقدم چین در ایفای نقش خود بسیار محتاط عمل می‌کند. چین لحظه‌ای مهم را برای ایفای نقش فعال خود انتخاب کرده است. در آغاز جنگ اوکراین هیچ کشوری تلاش نکرد میانجیگری کند. این به دلیل آن است که آمریکا و متحدانش هیچ توجهی به نظرات دیگران نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند هیچ طرفی نقش میانجیگری خود را ایفاء کند، زیرا هدف آمریکا شکست کامل روسیه است. هم اکنون این امید وجود دارد که چین نقش میانجیگرایانه‌ای خود را ایفاء کند. چین همچنین قول داده است که در بازسازی اوکراین مشارکت کند. چین با برخی از کشور‌های منطقه در تماس است که صلح در اوکراین به نفع آن‌ها هم باشد. شمار زیادی از کشور‌های اروپایی از این جنگ بی پایان خسته شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار